پیام خداحافظی ترامپ: این تازه آغاز راه است

ترامپ رفت؛ خبری که بی‌تردید میلیاردها نفر را در سراسر جهان خوشحال کرد؛ اما همزمان ده‌ها میلیون نفر دیگر در داخل امریکا یکی از محبو‌ب‌ترین حامیان خود را در رأس بزرگ‌ترین قدرت جهان نمی‌بینند و این رویداد را شکستی برای خود تلقی می‌کنند. blankترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که در میان نامزدهای جمهوری‌خواه در کل تاریخ امریکا بالاترین رأی را در انتخابات ماه نوامبر کسب کرد؛ این یعنی سقوط از بالاترین ارتفاع؛ سقوطی که بسیار دردناک است، هم برای ترامپ و هم برای هواداران پرشور او. شاید یکی از دلایلی که آن‌ها در ششم جنوری، کاخ کنگره یا «کاپیتل» را که نماد و «معبد مقدس دموکراسی» امریکایی محسوب می‌شود، تسخیر کردند، همین بود. آنان نتوانستند در برابر درد جانکاه سقوط با ۷۰ میلیون رأی، شکیبایی پیشه کنند و با سرریز صبرشان دست به اقدامی خطرناک و تکان‌دهنده زدند که امریکا و جهان را در شوک و شگفتی فروبرد.

ترامپ به عنوان راهنما و دستوردهنده آن هجوم تاریخی و بی‌سابقه اما به زودی دریافت که مرتکب اشتباهی مهلک شده‌است؛ اشتباهی که اگر با استیضاح او در کنگره امریکا به محاکمه و محرومیت‌ دایمی‌اش از فعالیت‌های سیاسی و دولتی منجر شود، خبری ناامیدکننده‌تر و زیان‌بارتر از شکست در انتخابات برای خود او و هوادارانش خواهد بود.

با این حال، دونالد ترامپ در آخرین روز کاری خود یک پیام خداحافظی منتشر کرد. او که از شبکه‌های اجتماعی محروم شده، در یک پیام ویدیویی گفت: «ما همان کاری را کردیم که برای انجامش آمده بودیم- و خیلی کارهای بیش‌تر» و در ادامه گفت: «من به استقبال نبردهای سخت، شدیدترین جنگ‌ها، سخت‌ترین انتخاب‌ها رفتم؛ چون برای این انتخاب شده‌بودم.»

مطالب مرتبط:

ترامپ از امریکایی‌ها خواست تا برای دولت جدید دعا کنند؛ اما از جو بایدن نامی نبرد.

او به روی کارآمدن دولتی تازه در واشنگتن اذعان کرد؛ اما گفت: «می‌خواهم بدانید که جنبشی که ما راه انداختیم تازه در نقطه آغاز است.»

این همان جمله‌ای بود که همچنان هواداران پرشور و خشمگین و کمی تا قسمتی ناامید او را سر پا نگه می‌دارد. آن‌ها که به فراخوان ترامپ برای حضور از سراسر امریکا در واشنگتن برای برپاریی «قیامت» لبیک گفته بودند و از سخنرانی هیجان‌انگیز ششم جنوری او الهام گرفتند و با تمام قدرت به سمت کنگره هجوم بردند تا آبروی دموکراسی امریکایی را ببرند، حالا می‌توانند از زیر بار سنگین سرکوب دشمنان و سرزنش دوستان‌شان سر بلند کنند و به آینده‌ جنبشی چشم بدوزند که رهبر محبوب‌شان می‌گوید تازه آغاز شده‌است.

چه بسا نقطه آغاز جنبش به رهبری ترامپ، همان روز تاریخی ششم جنوری و رویداد شگفت‌انگیز و شوکه‌کننده اشغال کنگره بود.

صرف از نظر هرگونه تأویل و تحلیلی و حتی بی‌اعتنا به این‌که پس از ریاست جمهوری، چه اتفاق‌های ناگواری در انتظار ترامپ خواهد بود، واقعیت این است ترامپ امریکا را به مسیری هدایت کرد که بازگشت از آن، درست به اندازه قرارگرفتن در آن، بسیار پرهزینه خواهد بود؛ بازگشتی که تصور نمی‌شود بایدن قادر به انجام آن باشد؛ زیرا جنبشی که به رغم پایان ریاست جمهوری ترامپ، تازه در آغاز راه است از حرکت بازنایستاده تا مخالفان‌اش آن را زمین‌‌گیر کنند. این جنبش برای آینده امریکا و جهان برنامه دارد و پایان ترامپ، نقطه شروع آن است. 

اگرچه ترامپ می‌خواهد همچنان با موج‌سواری بر خشم و خشونت این جنبش سیاسی- اجتماعی برای انتخابات ریاست جمهوری چهار سال بعد، برنامه‌ریزی کند؛ اما نظام سیاسی و قضایی امریکایی در حال تدارک موانع سنگین در مسیر بازگشت ترامپ به قدرت است و حتی اگر عمرش به عنوان پیرمردی ۷۴ ساله به او امکان شرکت در انتخابات آینده را بدهد، سیستمی که او علیه آن قیام کرد، این اجازه را به او نخواهد داد. با این حال، ترامپیسم، متوقف نمی‌شود و تازه شروع شده‌است؛ چیزی که حتی جمهوری‌خواهان را هم نگران کرده‌است. اکنون حزب جمهوری‌‌خواه هم مانند جامعه امریکا دچار دوقطبی شدید ترامپ و ضد ترامپ شده‌است؛ رویدادی که غلبه بر آن آسان نیست و بدون شک، دامنه این جدال، نه تنها با پایان قدرت ترامپ که حتی با مرگ او هم نخواهد مرد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط