عبدالله: طالبان اصرار بر ادامه جنگ دارند

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که توقع مردم در آغاز گفتگوها با طالبان، کاهش خشونت‌ها بود؛ اما به دلیل اصرار طالبان بر ادامه جنگ، تا کنون توافقی روی کاهش خشونت یا آتش‌بس صورت نگرفته است.blank

آقای عبدالله امروز شنبه، ‌۴ دلو در مراسم افتتاح کمیسیون جوانان شورای عالی مصالحه‌ ملی در کابل تاکید کرد که برای برقراری صلح باید آتش‌بس شود. او گفت: «وقتی می‌خواهیم به صلح برسیم، باید طرح کاهش خشونت‌ها به‌شکل کامل صورت بگیرد و به آتش‌بس برسیم.»

وی افزود که هم‌اکنون سطح خشونت‌ها در کشور به‌صورت غیرقابل قبول افزایش یافته است.

عبدالله عبدالله گفت که مردم کشور توقع داشتند تا دولت افغانستان و گروه طالبان در ابتدای آغاز مذاکرات روی کاهش خشونت‌ها به توافق برسند، اما به‌دلیل اصرار این گروه بر ادامه جنگ تاکنون این موافقه صورت نگرفته است.

او اضافه کرد: «کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس سبب می‌شود تا مردم از آینده و سرنوشت خود مطمئین‌تر شوند و از روند صلح نیز حمایت کنند.»

به گفته رییس شورای عالی مصالحه ملی، تلاش‌ها برای توافق روی کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس با گروه طالبان جریان دارد.

نزدیک به چهار ماه از آغاز رایزنی‌ها میان هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان می‌گذرد؛ اما تا کنون مذاکرات رسمی میان آنان آغاز نشده‌است. هرچند چهل روز پیش دو طرف با توافق روی اصول مذاکرات، آجندای پیشنهادی خود را به یکدیگر دادند؛ اما طی این مدت توافقی روی آجندا حاصل نشده‌است.

برخی سیاسیون می‌گویند که طالبان اراده‌ای برای آغاز مذاکرات ندارند و تاکید شان بر آزادی هزاران زندانی این گروه به واسطه دولت امریکا از زندان‌های دولت افغانستان است.

مطالب مرتبط