درخواست کمک اتمر از عربستان برای برقراری آتش‌بس در افغانستان

محمد حنیف اتمر؛ وزیر خارجه برای برقراری آتش‌بس در کشور از عربستان درخواست کمک کرده است.blankاو این درخواست را در جریان سفر سه روزه اخیرش با فیصل بن فرحان؛ همتای سعودی خود، در میان گذاشته است.

اتمر در گفتگو با روزنامه شرق‌الاوسط، با تاکید بر نقش عربستان سعودی در پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان، گفته است که عربستان افغان‌ها را در رسیدن به آتش‌بس کمک کند.

او در این زمینه افزوده است: «مذاکرات دوحه ابتکار مهمی است که باب گفت‌‌وگو را باز کرده است. دولت افغانستان این‌طور می‌بیند که توافق بر سر آتش‌بس بهترین اثبات بر این ادعا است که طالبان در پی خشونت نیست.

اتمر علاوه کرده که دولت افغانستان به تمام تعهدات خود در قبال طالبان پایبند بوده و حالا نوبت طالبان است که با ادای مسئولیت، حسن نیت خود برای صلح را نشان دهد.

وزیر خارجه گفته است: «ما بیش از شش هزار زندانی طالبان را آزاد و تمام تقاضاهای طالبان را برآورده کرده‌ایم. حالا طالبان باید به مردم افغانستان و جامعه جهانی ثابت کنند که مسئولیت‌ها و تعهداتی را که امضا کرده‌اند، انجام می‌دهند.»

عربستان سعودی و پاکستان روابط استراتژیکی با طالبان دارند و از طرفی نفوذ اسلام‌آباد بر این گروه به طرز چشمگیری تاثیرگذار است.

وزارت خارجه به تازگی بار دیگر از پاکستان نیز خواسته که بر طالبان فشار وارد کند تا این گروه وادار به عملی‌ساختن تعهدات‌شان برای کاهش‌ خشونت‌ها و تأمین آتش‌بس شود.

مطالب مرتبط