جنگ افغانستان، محور گفتگوی وزرای دفاع امریکا و بریتانیا

لوید آستین؛ وزیر دفاع جدید امریکا با بن والاس؛ همتای بریتانیایی خود گفتگوی تلفنی کرده‌است. جنگ افغانستان و ماموریت نیروهای آنان در افغانستان و عراق محور این گفتگوی تلفنی بوده است.blank

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، آقای آستین در این گفتگو درباره نگرانی‌های مشترک امنیتی امریکا و بریتانیا و ماموریت‌های آنان در عراق و افغانستان صحبت کرده‌است.

جان کربی؛ سخنگوی پنتاگون گفته که دو طرف درباره مسایل استراتژیک مورد علاقه از جمله بحران کرونا، نگرانی فزاینده از سوی چین، تهدیدهای روسیه، و ماموریت جاری در افغانستان و عراق بحث کرده‌اند.

وی جزئیات بیشتری از این گفتگو ارایه نکرده‌است.

امریکا و بریتانیا در حالی درباره جنگ افغانستان صحبت می‌کنند که شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به کمترین تعداد یعنی ۲۵۰۰ رسیده‌است.. نیروهای ناتو اما در افغانستان که حضور سربازان بریتانیایی نیز در آن قالب آن گنجانده شده‌‌ است، به حدود ۱۰ هزار تن می‌رسد.

دولت سابق امریکا به رهبری دونالد ترامپ متعهد شده بود که تا ماه می سال جاری میلادی تمام نیروهای خود را به شرط پایبندی طالبان به کاهش خشونت، قطع رابطه با القاعده و مذاکرات معنادار با دولت افغانستان، از این کشور خارج کند.

دولت جدید به رهبری جو بایدن اما گفته‌است که توافق امریکا و طالبان را مجدداً بررسی می‌کند و انتظار می‌رود که سیاست دولت جدید در قبال افغانستان به زودی اعلام شود.

مطالب مرتبط