تلاش شبکه حقانی و القاعده برای تشکیل یک گروه نظامی مشترک

وزارت خزانه‌داری امریکا می‌گوید که رهبران ارشد شبکه حقانی درباره تشکیل یک واحد مشترک نظامی با همکاری و بودجه القاعده بحث کرده‌اند. شبکه حقانی در حال حاضر از متحدان اصلی گروه طالبان محسوب می‌شوند و نمایندگان این شبکه در مذاکرات قطر حضور دارند.blank

وزار خزانه‌داری امریکا در حالی‌که از فعالیت جنگجویان شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستان در بخش‌های مرزی افغانستان ابراز نگرانی کرده، گفته‌است که القاعده در افغانستان در حال قدرت‌گرفتن است و این گروه تلاش دارد تا روابط‌اش با طالبان را از طریق شبکه مربیان و مشاورانی که برای ارائه مشورت،‌ راهنمایی و حمایت مالی موظف شده‌اند، برجسته سازد.

این وزارت همچنین گفته است: «تا سال ۲۰۲۰ القاعده در حال قوت‌گرفتن در افغانستان بوده، در حالی که زیر محافظت طالبان به همکاری با این گروه ادامه می‌دهد. القاعده به طور گسترده‌ای هنوز هم به کمک‌های مالی طرفداران همفکرش، و افرادی که معتقد اند پول کمک‌شده آنان در حمایت از اهداف بشردوستانه یا خیریه هزینه می‌شود، وابسته است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده‌است که گروه داعش نیز از طریق حواله به داخل و بیرون از افغانستان پول را انتقال می‌دهد.

پیش از این، در ماه میزان سال جاری یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد گفته‌بود که رهبران برجسته القاعده هنوز هم در افغانستان حضور دارند و ایمن‌الظواهری؛ رهبر القاعده با طالبان روابط نزدیکی دارد.

ایموند فیتون برون؛ هماهنگ‌‌کننده گروه نظارتی سازمان ملل متحد بر داعش، القاعده و طالبان نیز گفته‌است که طالبان در جریان مذاکرات با امریکا بارها با القاعده مشورت کرده‌ و ضمانت‌های غیررسمی داده‌اند که روابط تاریخی‌شان را با القاعده حفظ می‌کنند.

این در حالی است که روند گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در دوحه جریان دارد.

هرچند برخی از نمایندگان گفتگوکننده جانب دولت گفته‌اند که گروه طالبان اراده‌ای برای ادامه گفتگوهای سازنده با این هیات را ندارد؛ ولی حکومت افغانستان و امریکا تاکید بر ادامه گفتگوهای صلح دارند.

از سوی دیگر، نهادهای امنیتی اعلام کرده‌اند که در صورت انتخاب جنگ از سوی گروه طالبان، نیروهای دولتی آماده سرکوب این گروه هستند.

مطالب مرتبط