۱۸ نوع گوشت دسترخوان ارگ چیست؟

اسناد تازه‌ نشر شده از سوی یک نماینده مجلس نشان می‌دهد که پیشنهاد خریداری دست‌کم ۱۸ نوع گوشت به ارزش حدود ۶۴ میلیون افغانی برای نهادهای مربوط به ریاست جمهوری به کمیسیون تدارکات ملی ارایه شده‌است.blank

خان‌آغا رضایی؛ عضو مجلس نمایندگان که پیش از این ادعای قرارداد ۱۸ نوع گوشت برای ارگ ریاست جمهوری را مطرح کرده بود، امروز اسنادی را در این باره منتشر کرده‌آست.

اسناد منتشر شده، فهرستی از انواع گوشت است که قرار بود قرارداد خرید آن از طریق روش باز ملی با «شرکت تجارتی نوبهار قلب آسیا لمیتد» امضا شود که مدت آن پس از منظوری قرارداد تا ختم سال مالی ۱۴۰۰ تعیین شده است.

در این فهرست خرید گوشت بودنه و کبک نیز علاوه بر انواع گوشت گوسفند، گوساله، و مرغ، فیل مرغ و ماهی دیده می‌شود.

این سندها نشان می‌دهد که پیشنهاد خرید ۱۸ نوع گوشت به ارزش حداقل ۶۳ میلیون و ۹۴۰ هزار افغانی (حدود نیم میلیون دالر) برای ریاست اداره امور ریاست ‌جمهوری افغانستان به اداره تدارکات ملی ارسال شده‌است.

براساس اسناد منتشرشده، این پروژه از طریق اداره عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست جمهوری به تاریخ ۲۶ سنبله به اعلان داوطلبی گذاشته شده که ۱۲ شرکت شرطنامه دریافت کرده‌اند؛ اما صرف یک داوطلب «آفر» ارایه و در جلسه آفرگشایی در ۲۳ میزان شرکت کرده است. شرکت داوطلب برای این قرارداد حداقل ۶۷ میلیون افغانی و حداکثر ۸۱ میلیون افغانی قیمت ارایه کرده است.

در این سندها برای ریاست دفتر مقام عالی ریاست‌جمهوری افغانستان خرید گوشت گوسفند رانپر خسی، تازه و بدون چربی، گوشت گوسفند رانپر نر تازه و بدون چربی، چامپ گوشت گوسفند، گوشت گوسفند بسته نر، بدون دنبه، گوشت گوساله استخوان‌دار بدون چربی، گوشت سرخی گوساله، گوشت پشت مغز گوساله، گوشت فیلمرغ ذبح‌شده، پاک‌شده متوسط، گوشت کبک ذبح‌شده و پاک‌شده؛ گوشت بودنه ذبح‌شده، گوشت ماهی فلیپ، گوشت ماهی لقه بدون خار، پاک‌شده بدون دم و سر، ساسچ گوشت مرغ، ساسچ گوشت گوساله، گوشت سرخی گاو، جگر گوسفند، گوشت مرغ ذبح‌شده خانگی وطنی و گوشت مرغ ذبح‌شده فارمی پیشنهاد شده است.

از هرکدام این ۱۸ نوع گوشت از ۱۰۰ کیلوگرام تا ۸۰ هزار کیلوگرام پیشنهاد شده‌است.

این اسناد نشان می‌دهد که کارشناس اداره تدارکات ملی در مورد این قرارداد ملاحظه‌ای نداشته و در قسمتی از آن نوشته‌است: «مشکل ندارد».

اداره امور ریاست جمهوری پیش از این ادعای خریداری انواع گوشت را رد کرده بود؛ اما درباره اسناد تازه چیزی نگفته است.

پیشتر عبدالهادی ارغندیوال؛ وزیر پیشین مالیه که چند روز قبل از سوی رییس جمهور غنی برکنار شد، نیز گفته بود که در یکی از نشست‌های اداره تدارکات ملی به امضای این قراداد اعتراض کرده بود.

او تاکید کرده که عضویتش در کمیسیون تدارکات و بحث قراردادها از دلایل برکناری‌اش بوده است.

مطالب مرتبط