فساد در میدان هوایی کابل؛ نگرانی مجلس از امنیت «گنجینه طلایی باختر»

شماری از اعضای مجلس نمایندگان با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره انتقال غیر قانونی پول و طلا از طریق میدان هوایی کابل به خارج از کشور، در حالی‌که نسبت به سرنوشت گنجینه طلایی باختر ابراز نگرانی می‌کنند، می‌گویند که گنجینه طلایی کشور که پشتوانه پول ملی کشور به حساب می‌آید، در یک کشور معتبر به عنوان امانت داده شود.blankمیررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز چهارشنبه، ۸ دلو این نهاد با اشاره به گزارش اخیر دفتر بازرسی ویژه امریکا در امور افغانستان (سیگار) گفت که با ادامه فساد گسترده در کشور، گنجینه طلایی باختر در امان نخواهد بود.

رییس مجلس نمایندگان افزود که نیاز است گنجینه طلایی باختر هرچه زودتر به یک کشور معتبر دیگر به عنوان امانت سپرده شود؛ زیرا بانک مرکزی فاقد اعتبار است و نمی‌تواند از این گنجینه محافظت کند.

آقای رحمانی همچنین گفت که حکومت با توجه به فساد گسترده‌ای که از سوی سیگار افشا شد، در برابر مجلس نمایندگان و مردم پاسخگوست و باید مشخص کند که این پول‌ها توسط کدام افراد به بیرون از کشور انتقال یافته‌اند.

نیلوفر ابراهیمی؛ عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز گفت که گنجینه باختر پس از ۱۳ سال گردش از ۱۳ کشور جهان با سودآوری ۳۱۴ میلیون به کشور برگردانده شده‌است.

این عضو مجلس افزود که با توجه به بی‌اعتمادی مردم نسبت به حکومت، نگرانی در مورد سرنوشت این گنجینه طلایی در کشور بیش‌تر می‌شود.

این در حالی است که دفتر بازرس ویژه امریکا در امور افغانستان (سیگار) در گزارش تازه خود گفته است که هنوز هم قاچاق پول و اقلام ممنوعه از میدان هوایی کابل صورت می‌گیرد؛ اما امرالله صالح؛ معاون اول رییس ‌جمهوری این موضوع را رد کرده و آن را شایعه خوانده‌است.

بر اساس گزارش سیگار، تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی ۴٫۵ میلیارد دالر از افغانستان خارج شده‌است.

در گزارش دفتر بازرس ویژه امریکا آمده‌است که مقام‌هایی که از سوی دفتر رییس جمهوری تعیین شده‌اند و همچنین افراد با نفوذ سیاسی از بخش ویژه میدان هوایی به ساد‌گی پول را به بیرون انتقال می‌دهند.

پیش از این گلبدین حکمتیار نیز گفته‌بود که هواپیماهای بدون نام و نشان در میدان هوایی کابل نشست و برخاست کرده و پول و طلا را قاچاق می‌کند.

اداره هوانوردی ملکی اما ادعای آقای حکمتیار را رد کرده‌است.

مطالب مرتبط