القاعده در افغانستان؛ طالبان: نه حضور دارند، نه نیاز داریم

طالبان به گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا در مورد حضور جنگجویان القاعده در افغانستان و ادامه و توسعه روابط این شبکه با جنگجویان طالبان و شبکه حقانی واکنش نشان داده و گفته‌اند که نه اعضای «تنظیم القاعده» در افغانستان حضور دارند و نه این گروه نیازی به آنان دارد.blankوزارت خزانه‌داری امریکا به تازگی در گزارشی گفته‌است که طالبان و القاعده متحدان نزدیک باقی مانده‌اند و القاعده «زیر پوشش حفاظتی طالبان قوی‌تر شده» و به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان اما امروز (چهارشنبه، ۸ دلو) در بیانیه‌ای نوشت: «ما این راپور (گزارش) را با جدیت رد می نماییم. این راپور بر اساس معلومات نادرست از سوی حلقات مغرض و جنگ‌طلب تهیه شده است.»

او گفته که پس از سال ۲۰۰۱ میلادی، اعضای «تنظیم القاعده» و اتباع کشورهای دیگر، به کشورهای خود بازگشتند.

مجاهد افزوده که اکنون هیچ عضو تنظیم القاعده در افغانستان حضور ندارد و «نه هم در اینجا به حضور اتباع کشورهای دیگر، نیازی است».

سخنگوی طالبان علاوه کرده که «بعضی حلقات برای منافع و اغراض شوم‌شان از طریق این پروپاگندها خواهان دوام جنگ تحمیل‌شده بر افغان‌ها هستند و با این شکل در پی تخریب اذهان و ایجاد تشویش‌های بی‌جا بوده‌اند».

او در عین حال گفته‌است که طالبان به «تمام محتویات پیمان دوحه متعهد می‌ماند و به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان برای امریکا و متحدین آن تهدید باشند و یا این‌جا مراکز بسازند».

در توافق‌نامه صلحی که در فبروری سال گذشته میان امریکا و طالبان به امضا رسید، این گروه به قطع رابطه با شبکه القاعده و عدم تهدید امریکا و متحدانش از خاک افغانستان تعهد سپرده‌است.

اما طی‌ ماه‌های اخیر گزارش‌های مکرری منتشر شده که بر بنیاد آن، طالبان و شبکه القاعده همچنان متحدان نزدیک باقی مانده‌اند.

در گزارش اخیر وزارت خزانه‌داری امریکا در مورد مبارزه با تامین مالی تروریزم آمده‌است که القاعده روابطش با طالبان را از طریق شبکه مربیان و مشاوران خود با ارائه مشاوره، راهنمایی و پشتیبانی مالی تقویت کرده‌است.

در این گزارش آمده که رهبری شبکه حقانی گفتگوهایی در مورد ایجاد یک بخش مشترک جنگجویان مسلح با همکاری و تمویل القاعده کرده‌اند.

سایت لانگ وار ژورنال که خلاصه گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا را نشر کرده، می‌گوید که تا هنوز شواهدی که نشان‌دهنده در پیش‌گرفتن اقداماتی توسط طالبان علیه القاعده باشد به صورت علنی در دسترس نیست.

مطالب مرتبط