شناسایی بیش از ۲۰۰ ساحه معدنی در ۱۶ ولایت در سال جاری

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که در سال مالی ۱۳۹۹ بیش از ۲۰۰ ساحه معدنی کوچک و بزرگ در ۱۶ ولایت کشور تثبیت شده‌است.blank

هارون چخانسوری؛ وزیر معادن و پترولیم، امروز چهارشنبه، ۸ دلو در مراسم حسابدهی دولت به ملت گفت که وزارت معادن و پترولیم در سال مالی ۱۳۹۹ مجموعا ۲۰۱ ساحه معدن با مقیاس کوچک و بزرگ را که شامل مواد ساختمانی، تزئیناتی، نفرایت، پولی میتال و مس می‌گردد، در ۱۶ ولایت تثبیت کرده‌است.

وزیر معادن و پترولیم افزود که همچنین در سال جاری، مطالعات محیط زیستی قبل از معدن‌کاری و تثبیت ساحات آسیب‌پذیر از خطرات طبیعی و تعیین پارامترهای محیط زیستی روی ۸ معدن اجرا شده‌است.

چخانسوری همچنین گفت که در سال مالی ۱۳۹۹،‌ مبلغ ۲٫۴ میلیارد افغانی عواید غیر مالیاتی از بابت مدیریت ۹۵ قرارداد در مرکز و ولایات جمع‌آوری شده که بیشتر از هدف تعیین‌شده برای وزارت در این سال می‌باشد.

او اضافه کرد که از این جمع، مبلغ ۱۱۸ میلیون افغانی آن از مقروضیت‌های ۱۲ شرکت معدن‌کاری که از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹باقی مانده بود، جمع‌آوری شده‌است.

وزیر معادن، اعطای دو قرارداد معدن‌کاری در مقیاس بزرگ برای شرکت‌های معدن‌کاری، صدور ۱۶ جواز معدن‌کاری در مقیاس کوچک در بخش‌ سنگ‌های تزئیناتی و مواد ساختمانی و اخذ منظوری ۶۷ ساحه مختلف به شمول ۳۱ ساحه معدن‌کاری خودسر از شورای عالی اقتصادی به هدف اعطای جواز را از دستاوردهای عمده این وزارت در زمینه اعطای قراردادها عنوان کرد.

او گفت که مطابق استراتژی رسمی‌سازی معدن‌کاری‌های غیر قانونی، ۷۴۵ فعالیت‌ معدن‌کاری غیر قانونی در ۳۴ ولایت کشور سروی و شناسایی شده، پلان تطبیقی آن‌ها ترتیب و گزارشات این ساحات به شورای امنیت ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی شریک شده‌است.

چخانسوری افزود که وزارت معادن و پترولیم در سال مالی ۱۳۹۹، هفت پروژه عمده انکشافی را در ولایات مختلف طراحی کرده‌بود که از آن جمله دو پروژه آن صد درصد تکمیل و کار ۵ پروژه آن بیش‌تر از۹۰ درصد پیشرفت داشته‌است.

مطالب مرتبط