دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از جنگ طالبان در افغانستان ستایش کرد

علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار با هیأت طالبان در تهران اعلام کرد که رهبران طالبان را در جنگ با امریکا مصمم‌تر یافته است.blank

آقای شمخانی این موضوع را امروز چهارشنبه، ۸ دلو در توییترش نوشته‌است. او افزوده‌است: «در ملاقات امروز با هیأت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با امریکا مصمم دیدم.»

او با اشاره به زندانی ماندن ملا برادر در گوانتامو گفته‌است: «کسی که سیزده سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان (امریکایی‌ها) بوده، مبارزه با امریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.»

هیأت طالبان به رهبری ملا برادر؛ معاون سیاسی این گروه روز گذشته عازم تهران شدند و امرورز با علی شمخانی دیدار کردند.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که طالبان در این دیدار برای مقابله با تحرکات داعش در مرزهای افغانستان و ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

آقای شمخانی در این دیدار همچنین به سیاست‌های امریکا در افغانستان تاخته و گفته که «امریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست».

این سفر در حالی انجام شده است که حدود یک ماه پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» تأکید کرد که «طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است… و ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده‌ایم».

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار خود با این هیأت گفته که او امنیت افغانستان به‌ویژه در ولایت‌های هم‌مرز با ایران را «امری غیرقابل اغماض» دانسته و «بر همکاری طالبان با دولت افغانستان برای مبارزه با هرگونه ناامنی و مقابله با تحرکات داعش» تأکید کرده است.

وی افزوده‌است: «ملا عبدالغنی برادر، حفظ امنیت مرزهای افغانستان و ایران را مورد تأکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.»

این مقام ارشد ایرانی در دیدار با طالبان بر «ضرورت مشارکت همه اقوام در تعیین سرنوشت افغانستان» نیز تأکید کرده است و ملا عبدالغنی برادر هم گفته است که «ما معتقدیم که در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش نمایند؛ اما با هر جریانی که مزدور امریکا باشد می‌جنگیم.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که پیش از این برخی مقام‌های افغان و نیز مقام‌های امریکایی ایران را به حمایت مالی و تسلیحاتی از طالبان متهم می‌کنند. حتا برخی اتهام‌ها بر ایران وارد است که به طالبان پناه داده است و کشته‌شدن رهبر پیشین این گروه در این بیشتر بر این اتهام‌ها افزوده‌است.

مطالب مرتبط