وزارت مهاجرین: ناامنی و جنگ سبب افزایش آوارگان داخلی شده‌است

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید با وجود این‌که در سال جاری شمار بی‌جاشدگان داخلی نسبت به سال گذشته کاهش یافته؛ اما اگر جنگ و ناامنی در کشور ادامه یابد، شمار آوارگان داخلی نیز افزایش خواهد یافت.blankسید عبدالباسط انصاری؛ مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان به رادیو آزادی گفته‌است که در سال جاری خورشیدی، میزان بی‌جاشدگان داخلی نسبت به سال گذشته ۱۰ هزار خانواده کمتر شده‌‌؛ اما ادامه جنگ و ناامنی باعث می‌شود شمار بی‌جاشدگان در کشور افزایش یابد.

مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین افزوده‌است که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی ۸۵ هزار خانواده از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند؛ اما این رقم در سال جاری خورشیدی، ۷۵ هزار ثبت شده‌است.

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) نیز در گزارش خود گفته‌است که از تاریخ ۲۵ تا ۳۱ جنوری حدود ۷ هزار تن از ولسوالی‌های زدران، زازی، زرمت و سید کرم پکتیا به شهر گردیز و در ولایت قندهار صدها تن از روستا به شهر قندهار آواره شده‌اند.

در گزارش دیروز این اداره آمده‌است که تقریبا در تمامی ولایات کشور جنگ جریان د ارد.

بر اساس این گزارش، کابل، قندهار، هلمند، ارزگان، قندوز، تخار، بدخشان، ننگرهار، فاریاب، جوزجان، سرپل، بادغیس، میدان وردک، غزنی، لوگر، خوست، پکتیا، پکتیکا، هرات و فراه مشمول ولایت‌هایی می‌شوند که خشونت و انفجار ماین‌ها به مردم آسیب رسانده‌است.

برنامۀ غذایی جهان، دبلیو اف پی نیز گفته است، تقریباً نیم نفوس افغانستان دچار نبود مصئونیت غذایی هستند که به گفته این سازمان از این میان بیجا شده‌ها بیشتر به مواد خوراکی نیاز دارند.

این سازمان نیز گفته است که در سال روان میلادی برای ۱۳ میلیون نیازمند بشمول بیجا شده‌ها کمک توزیع خواهند کرد.

به گفته این سازمان، بر اساس ارزیابی‌ها، ۱۶٫۹ میلیون نفر در افغانستان با عدم مصونیت غذایی روبه‌رو هستند که از این میان، ۵٫۵ میلیون نفر با با عدم مصونیت شدید غذایی مواجه هستند. این سازمان گفته‌است که قرار است در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش کمک‌های خود قرار دهد که بیشتر توجه آنان روی همین ۵٫۵ میلیون است.

با این حال، وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان شمار بی‌جا شده‌های داخلی ثبت‌شده را حدود ۲ میلیون نفر می‌خواند.

بی‌جا شده‌ها عمدتا به ابتدایی‌ترین سهولت‌های زندگی از جمله خدمات صحی، آب پاک آشامیدنی، آموزش و کار دسترسی ندارند.

مطالب مرتبط