نتیجه یک گزارش: خروج امریکا سبب فروپاشی دولت و آغاز جنگ داخلی می‌شود

گزارشی که برای کنگره امریکا تهیه شده درباره فروپاشی دولت و شروع جنگ داخلی هشدار داده و خواستار عقب‌افتادن برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده‌است. بر اساس توافق‌نامه دوحه، این نیروها باید تا پایان ماه می سال جاری میلادی، افغانستان را ترک کنند. طالبان هشدار داده‌اند که در غیر این‌صورت، حملات خود بر نیروهای خارجی را از سر می‌گیرند.

blank

این گزارش که از سوی یک گروه فراجناحی تدوین شده، تاکید کرده‌است که خارج‌کردن تمام نیروهای امریکایی از افغانستان در شرایط کنونی باعث بی‌ثبات‌شدن منطقه و احیای تهدیدهای القاعده خواهد شد.

براساس توافقنامه صلح دوحه که میان امریکا و گروه طالبان به امضا رسید، گروه طالبان باید حملات خود بر نیروهای امریکایی را متوقف کرده و روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کند و در برابر آن امریکا هم متعهد شده‌است که تا ماه می سال ۲۰۲۱ تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

وزارت دفاع امریکا هفته پیش گفته‌بود که طالبان به تعهداتش در توافق صلح با امریکا از جمله کاهش خشونت و قطع روابط با القاعده عمل نکرده‌است.

جان کِربی؛ سخنگوی پنتاگون گفت که با این وجود، دولت تازه امریکا همچنان به توافق صلح ۲۰۲۰ که میان امریکا و گروه طالبان به امضا رسید متعهد است.

به گزارش رویترز،‌ جنرال دانفورد گفته است که این گزارش در اختیار دستیاران رییس جمهور بایدن، از جمله زلمی خلیلزاد؛ مسئول مذاکرات امریکا با طالبان، گذاشته شده‌است که آن را مفید یافته اند.

این گزارش می‌گوید که امریکا باید سیاست خود را اصلاح کند تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که گفتگوهای صلح در دوحه قطر میان طالبان و هیاتی که شامل مقام‌های دولت افغانستان است به یک راه حل با دوام برای چند دهه جنگ منجر شود.

در این گزارش آمده‌است: «دستیابی به یک صلح پایدار براساس مذاکره به طوری که منافع امریکا را تامین کند باید با تمدید ضرب‌الاجل ماه می شروع شود.»

اما طالبان می‌گویند جنگجویان القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارند و اشاره کرده‌اند که اگر نیروهای خارجی تا اول می کشور را ترک نکنند حملات علیه آن‌ها را از سر خواهند گرفت.

مطالب مرتبط