افزایش ۲۶ درصدی خشونت علیه خبرنگاران افغان در سال ۲۰۲۰

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان گزارش سال ۲۰۲۰ خود در ارتباط به وضعیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، قتل‌های هدفمند خبرنگاران، چگونگی وضعیت آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها و اثرات پروسه صلح بر کار خبرنگاران را نشر کرده و گفته‌است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، خشونت در برابر خبرنگاران نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۶ درصد افزایش یافته‌است.blankبربنیاد گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳۲ مورد از انواع خشونت‌ها مثل جراحت، لت‌و‌کوب، اختطاف، اشکال مختلف تهدید، سرقت و برخورد غیر قانونی در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای صورت گرفته‌است.

طبق این گزارش در سال ۲۰۲۰ میلادی پنج مورد ترور هدفمند، دو مورد مرگ بر اثر انفجار، ۱۸ مورد جراحت، ۱۰ مورد لت‌و‌کوب، هفت مورد اختطاف، ‌۴۷ مورد تهدید،‌ ۲۸ مورد بدرفتاری، ۱۳ مورد برخورد غیر قانونی از سوی مالکان رسانه‌ و دو مورد سرقت وسایل خبرنگاران در جریان ایفای وظیفه صورت گرفته‌است.

همچنین در این گزارش، طالبان و داعش مسئول بیشترین خشونت‌ها و تهدیدات در برابر خبرنگاران دانسته شده و مسئولان حکومتی پس از گروه‌های داعش و طالبان بیشترین خشونت را در برابر خبرنگاران داشته‌اند.

بر اساس گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، تاثیرات ناگوار اقتصادی شیوع کرونا باعث افزایش مشکلات مالی و از دست‌دادن شغل ده‌ها کارمند رسانه‌ای شده‌است.

در گزارش آمده‌است که در سال ۲۰۲۰،‌ جامعه رسانه‌ای از نبود برنامه‌ای منسجم در تیم گفتگوکنندگان دولت در دوحه برای حراست از حقوق اصلی و اساسی از جمله آزادی بیان و رسانه‌های آزاد، نگران‌ بوده‌اند.

گزارش افزوده‌است که مخالفت ایدئولوژیک گروه طالبان با ارزش آزادی بیان ورسانه‌ها و نبود برنامه‌ای جامع از سوی هیات گفتگوکننده دولت برای حراست از این ارزش‌ها این نگرانی‌ها را بیشتر کرده‌است.

مطالب مرتبط