اتحادیه اروپا: حفاظت از غیر نظامیان نباید موکول به آتش‌بس شود

اتحادیه اروپا با تأکید بر برقراری آتش‌بس در افغانستان تاکید می‌کند که حفاظت از افراد ملکی نمی‌تواند منتظر آتش‌بس بماند.blank

در اعلامیه‌ای که امروز پنج‌شنبه، ۱۶ دلو از سوی اتحادیه اروپا صادر شده، به نقل از یانز لنارسیچ؛ مسئول مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه این اتحادیه آمده‌است: «هزینه‌ انسانی جنگ در افغانستان، بسیار زیاد است و بیشترین آسیب را به غیرنظامیان وارد می‌کند. حمایت از غیرنظامیان، بنیاد حقوق بشردوستانه‌ بین‌المللی است و باید همه به آن احترام بگزارند.»

مسئول مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا افزوده است که ۵۰ درصد از شهروندان افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند؛ اما ناامنی و خشونت جاری مانع توزیع این کمک‌ها به مردم شده است.

آقای لنارسیچ همچنین گفته است که اتحادیه اروپا در سال جاری ۳۲ میلیون یورو به افغانستان کمک بشردوستانه خواهد کرد.

به گفته او اتحادیه اروپا در دو سال اخیر، حدود ۱۰۰ میلیون یورو به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان اختصاص داده است.

این در حالی است که از چند ماه به این‌سو ناامنی و حملات هدفمند در مرکز و ولایات کشور افزایش یافته است؛ حملاتی که بیش‌ترین قربانی آن غیر نظامیان هستند. با وجود وعده‌های مقامات دولتی در زمینه کاهش ناامنی و حملات هدفمند، این روند هنوز به شدت جریان دارد.

از سوی دیگر، بیش از یک‌ماه از آغاز دور دوم گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در قطر می‌گذرد؛ اما دوطرف هنوز نتوانسته‌اند روی موارد جدی صلح گفتگو کنند.

مطالب مرتبط