کرونا در افغانستان؛ مرگ‌و‌میر «صفر شد»

وزارت صحت عامه اعلام کرد که با شناسایی ۳۴ بیمار جدید، تعداد کل بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۵ هزار و ۲۶۵ تن رسید‌ه‌است. به گفته این وزارت، در شبانه‌روز گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا به ثبت نرسیده‌است.blankبر بنیاد گزارش رسمی این وزارت که امروز (پنج‌شبنه، ۱۶ دلو) منتشر شد، شمار مجموعی فوتی‌های ناشی از کووید- ۱۹ در افغانستان به دو هزارو ۴۰۷ نفر رسیده‌است.

طبق آمار وزارت صحت عامه، در شبانه‌روز گذشته ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در کشور بهبود یافته‌اند و اکنون شمار بهبودیافتگان به ۴۷ هزار و ۹۹۵ تن می‌رسد.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت درباره بی‌عدالتی در روند توزیع و عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسین کرونا انتقاد کرده و از این‌که کشورهای ثروتمند با سرمایه‌گذاری هنگفت، همه واکسین‌های تولیدشده را برای خود می‌خواهند به شدت انتقاد کرده‌است.

به گفته رییس این سازمان، مسابقه برای دستیابی به واکسین کرونا به تاراج کیکی شباهت دارد که حتی خورد و ریزهای آن نیز به کشورهای فقیر نمی‌رسد و تنها کشورهای قدرتمند و پولدار به آن دست می‌یابند.

گفته می‌شود که تنها کانادا ۵ برابر جمعیت خود، واکسین کرونا خریداری کرده‌است.

همزمان ناتوانی سازمان‌های تولیدکننده واکسین در رساندن واکسین مورد نیاز به کشورها موجب آشفتگی، نگرانی و انتقاد گسترده کشورها شده و خطر شیوع بیش‌تر همه‌گیر‌ی کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن را تشدید کرده‌است.

در افغانستان اما گفته می‌شود که هند حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسین کمک می‌کند و سازمان‌های جهانی دیگر نیز وعده خرید و انتقال واکسین را داده‌اند و به گفته وزارت صحت، ظرف چندماه آینده، نخستین محموله‌های واکسین به افغانستان خواهد رسید.

این وزارت پیش‌تر ادعا کرده‌بود که در زمینه توزیع و تزریق واکسین کرونا، رکورد کشورهای منطقه را خواهد زد.

مطالب مرتبط