ثبت بیش از ۳۰۰ درخواست ترک تابعیت افغانستان در یک‌سال

وزارت عدلیه می‌گوید که در سال مالی گذشته، ۳۲۷ تن از شهروندان کشور به منظور گرفتن تابعیت کشورهای دیگر خواستار ترک تابعیت افغانستان شده‌اند.blankفضل‌احمد معنوی؛ وزیر عدلیه، امروز پنج‌شنبه، ۱۶ دلو در نشست حساب‌دهی دولت به ملت گفت که این شهروندان برای گرفتن تابعیت کشورهای ایران، هالند، اوکراین،‌ بلغاریا، جاپان و اندونیزیا خواهان ترک تابعیت افغانستان شده‌اند.

وزیر عدلیه افزود که تاکنون درخواست ۳۱۹ نفر از شهروندان مبنی بر ترک تابیعت کشور که از سال‌های قبل نیز بودند نهایی شده و پرونده ۳۲۰ تن دیگر تحت کار قرار دارد و به زودی نهایی می‌شود.

آقای معنوی همچنین گفت که در سال مالی گذشته، ۱۳ تن از کشور‌های کوریای جنوبی، بریتانیا، تاجیکستان، ترکمنستان، ایران و یمن خواهان تابعیت افغانستان شده‌اند که تاکنون درخواست ۸ نفر آنان منظور شده‌است.

وزیر عدلیه تصریح کرد که روند کسب و ترک تابعیت در افغانستان پیچیده و درازمدت است؛ زیرا برای پیش‌برد این روند نیاز است که اداره ملی احصائیه و معلومات و همچنین امنیت ملی تایید کنند.

بازنگری قانون احزاب
از سوی دیگر، وزیر عدلیه گفت که تاکنون ۷۲ حزب در این وزارت ثبت شده‌اند که هیچ‌کدام این احزاب معیار قانونی را تکمیل نکرده‌اند و وزارت عدلیه بازنگری قانون احزاب را روی دست گرفته است.

وزیر عدلیه افزود: «ما تلاش داریم تا نیمه سال جاری بازنگری قانون احزاب را نهایی کرده و روند قانونی آن را تکمیل کنیم.»

به گفته او، با بازنگری قانون احزاب، حزب‌های فعال در افغانستان بیشتر معیاری شده و کمیت آن پایین آمده و کیفیت آن بالا خواهد رفت.

وزیر عدلیه در حالی‌که احزاب معیاری را برای دموکراتیک‌ساختن کشور مهم خواند، افزود که اگر احزاب در کشور قدرتمندتر گردند، انتخابات در محوریت این احزاب با مشکلات کمتر برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط