وزارت خارجه از خواست تعویق خروج نیروهای امریکایی استقبال کرد

وزارت خارجه از گزارش «گروه مطالعه افغانستان» که خواستار تعویق خروج نیروهای امریکایی از کشور شده است، استقبال کرده و گفته که یافته‌های این گزارش بر موضع دولت مهر تأیید گذاشته که طالبان نتوانسته‌اند تعهدات‌شان را برآورده سازند. این وزارت افزوده که «چگونگی حضور نیروهای بین‌المللی را به شرایط عینی و اجرای تعهدات طالبان مشروط و منوط می‌دانیم».blankوزارت خارجه امروز (پنج شنبه، ۱۶ دلو) در بیانیه‌ای گفت که دولت افغانستان گزارش نهایی گروه مطالعه افغانستان را که به سفارش کنگره امریکا تهیه شده است، مطالعه کرده، از یافته‌ها و سفارش‌های آن استقبال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است که یافته‌های این گزارش، موضع جمهوری اسلامی افغانستان را تأیید می‌کند که طالبان نتوانسته‌اند تعهدات‌شان را مبنی بر کاهش خشونت، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و پابندی به حل مسالمت‌آمیز جنگ، برآورده سازند.

وزارت خارجه گفته که گزارش بر این موضع برحق مردم و دولت افغانستان «مهر تایید می‌گذارد که حفظ دستاوردهای دموکراتیک و حقوق بشری، تأمین مشارکت سیاسی همه اقشار، و احترام به ارادهٔ‌ آزاد مردم با موفقیت مذاکرات و تأمین صلح پایدار پیوند ناگسستنی دارد».

این وزارت در ادامه گفته است که دولت افغانستان، از سفارشات گزارش مبنی بر ضرورت تأمین اجماع منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های اقتصادی استقبال می‌کند در این راستا به تلاش‌های مشترک با ایالات متحده امریکا و سایر شرکای بین‌المللی ادامه خواهیم داد.

وزارت خارجه گفته است: «همنوا با دریافت‌ها و سفارشات گزارش، ما ایجاد خلای امنیتی را زمینه‌ساز تشکل دوباره گروه‌های تروریستی دانسته و چگونگی حضور نیروهای بین‌المللی را به شرایط عینی و اجرای تعهدات طالبان مشروط و منوط می‌دانیم».

در گزارشی که تحت عنوان «گروه مطالعه افغانستان» به سفارش کنگره امریکا تهیه شده و توصیه می‌کند ایالات متحده باید برنامه خروج کامل نیروهای خود از افغانستان را عقب بیندازد

بر اساس توافق دوحه‌، نیروهای امریکایی باید تا پایان ماه می سال جاری میلادی، افغانستان را ترک کنند.

اما گزارش «گروه مطالعه افغانستان» می‌گوید، رعایت ضرب الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بدون آنکه ابتدا خشونت‌ها کاهش پیدا کرده و مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان پیشرفت کرده باشد، می‌تواند به فروپاشی دولت و از سرگیری جنگ داخلی منجر شود.

در این گزارش گفته که ایالات متحده، نباید پیروزی را دو دستی تقدیم طالبان کند و باید کاهش بیشتر نیروها را از جمله به پیشرفت مذاکرات صلح و کاهش خشونت از سوی طالبان گره بزند.

از جانب دیگر، ذبیح الله مجاهد؛ سخنگویان طالبان به این گزارش واکنش تند نشان داده و گفته است کسانی که مانند نویسندگان این گزارش به امریکا مشورت باقی ماندن نیروهای این کشور را در افغانستان می‌دهند، خواهان ادامه جنگ هستند زیرا منفعت آنها در این کار است.

او تاکید کرده که گروه طالبان به این باور است که عملی شدن پیمان دوحه «یگانه راه حل» برای مساله افغانستان است و محاسبه نقض این سند «بسیار خطرناک» خواهد بود.

مطالب مرتبط