گفتگوی وزیر خارجه امریکا با خلیلزاد در مورد صلح افغانستان

وزیر خارجه امریکا از گفتگوی خود با زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه آن کشور در امور صلح افغانستان خبر داد.blankانتونی بلینکن امشب (پنچ شنبه، ۱۶ دلو) در توییتی نوشت که با خلیلزاد در مورد راه پیشروی در افغانستان، تهدید تروریزم علیه ایالات متحده، دستیابی به یک توافق سیاسی عادلانه و با دوام در افغانستان و تقویت آتش‌بس دایمی در این کشور بحث کرده است.

او در این زمینه جزییات بیشتر ارایه نکرده است.

وزارت خارجه امریکا چندی پیش از تمدید ماموریت خلیلزاد خبر داده بود.

زلمی خلیلزاد در دوره ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان تعیین شده‌بود.

او سال‌ها درگیر مسایل افغانستان است و در دوره ماموریت خود به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان ۱۱ دور مذاکره را در طول ۱۸ ماه با نمایندگان طالبان به پیش برد.

آقای خلیلزاد پس از توافق صلح امریکا و گروه طالبان که در دوحه به امضا رسید برای تسهیل توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان رایزنی کرد.

با این حال، روند گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در قطر در حال حاضر متوقف است.

با توقف مذاکرات میان دولت و طالبان، نگرانی از فروپاشی توافقنامه امریکا و طالبان نیز مطرح می‌شود.

به تازگی در گزارشی که تحت عنوان «گروه مطالعه افغانستان» به سفارش کنگره امریکا تهیه شده و توصیه می‌کند ایالات متحده باید برنامه خروج کامل نیروهای خود از افغانستان را عقب بیندازد

بر اساس توافق دوحه‌، نیروهای امریکایی باید تا پایان ماه می سال جاری میلادی، افغانستان را ترک کنند.

اما گزارش «گروه مطالعه افغانستان» می‌گوید، رعایت ضرب الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بدون آنکه ابتدا خشونت‌ها کاهش پیدا کرده و مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان پیشرفت کرده باشد، می‌تواند به فروپاشی دولت و از سرگیری جنگ داخلی منجر شود.

دولت افغانستان از این گزارش استقبال کرده است؛ اما هشدار طالبان را به همراه داشته است.

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگویان طالبان به این گزارش واکنش تند نشان داده و گفته است کسانی که مانند نویسندگان این گزارش به امریکا مشورت باقی ماندن نیروهای این کشور را در افغانستان می‌دهند، خواهان ادامه جنگ هستند زیرا منفعت آنها در این کار است.

او تاکید کرده که گروه طالبان به این باور است که عملی شدن پیمان دوحه «یگانه راه حل» برای مساله افغانستان است و محاسبه نقض این سند «بسیار خطرناک» خواهد بود.

مطالب مرتبط