عبدالله: بهانه‌تراشی طالبان باعث تأخیر در آغاز مذاکرات شده است

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی، از گروه طالبان انتقاد کرده است که با بهانه‌تراشی ناموجه، دلایل و انگیزه‌های نامعقول باعث تأخیر در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شده‌اند.

blank

در اعلامیه‌ای شورای عالی مصالحه‌ی ملی که امروز (جمعه، ۱۷ دلو) نشر شده، به نقل از عبدالله عبدالله آمده است که طالبان به‌جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی، پایان جنگ، خشونت و مسلمان‌کُشی و کاهش درد و آلام مردم، مشغول سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای است و جنگ‌جویان این گروه همچنان به جنگ و خشونت علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهند.

آقای عبدالله تأکید دارد که هیأت مذاکره کننده‌ی  حکومت افغانستان صلاحیت لازم برای پیشبرد مذاکرات صلح را با گروه طالبان دارد.

عبدالله تأکید کرده است که در جریان اقامت هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در کابل، رهنمودهای مشخص و صلاحیت‌های کافی برای این هیأت از سوی کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی که از کلیت جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کند، ارائه  و واگذار شده است.

این در حالی است که پیشتر هیأت سیاسی گروه طالبان گفته بود که هیأت حکومت افغانستان صلاحیت لازم برای پیشبرد مذاکرات صلح را ندارد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی با اشاره به کثرت و تنوع در هیأت حکومت گفته است که آنان از نظام جمهوریت، نمایندگی می‌کنند.

آقای عبدالله مذاکرات بین‌الافغانی را فرصت استثنایی برای حل بحران کشور از طریق مذاکره می‌داند و از گروه طالبان می‌خواهد که با بهره‌گیری از این فرصت برای ختم جنگ تلاش کنند.

او گفته است که اجتماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ افغانستان وجود دارد و باید از این فرصت استفاده شود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی با اشاره به سفر هیأت سیاسی گروه طالبان به کشورهای منطقه گفته است که طالبان به‌جای مذاکره به سفرهای‌شان مشغول هستند.

گروه طالبان با کشورهای ایران و روسیه سفرکرده است.

هیأت حکومت افغانستان در دوحه کشور قطر حضور دارد، اما هیأت سیاسی طالبان حاضر به مذاکره با این هیأت نیست. برخی از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که گروه طالبان منتظر پالیسی حکومت جدید جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا در قبال افغانستان هستند.

هم چنین گروه طالبان سطح خشونت‌ها را افزایش داده‌اند. دیروز (پنج‌شنبه، ۱۶ دلو)، ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو از گروه طالبان خواست که به تعهدات‌شان مبنی بر کاهش خشونت‌ها عمل کنند.

بر بنیاد موافقت‌نامه صلح میان امریکا و طالبان که در اواخر ماه فبروری ۲۰۲۰ میلادی به امضا رسیده بود، گروه طالبان باید سطح خشونت‌ها را کاهش دهند.

حنیف اتمر؛ وزیر خارجه کشور در دیدار با محمد ابراهیم طاهریان؛ نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته است که ۹۰ درصد از زندانیان رها شده طالبان دوباره به میدان‌های جنگ برگشته‌اند و این خلاف توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان است.

اما گروه طالبان این ادعا را رد کرده است.

 

مطالب مرتبط