اخراج دیپلمات‌های اروپایی از مسکو؛ آلمان تهدید به اقدام متقابل کرد

به دنبال اخراج چند دیپلمات اروپایی از مسکو،‌ آلمان که کارمند سفارتش تحت اتهام قرار گرفته،‌ به شدت نسبت به این تصمیم کرملین واکنش نشان داده و تهدید به اقدام متقابل کرد.blankاختلاف‌ میان مسکو و اتحادیه اروپا بر سر بازداشت الکسی ناوالنی و سرکوب اپوزیسیون دولت روسیه بالا گرفته است و مسکو روز جمعه از اخراج چند دیپلمات اروپایی که به حضور در تجمع مخالفان متهم شده‌اند،‌ خبر داد.

برلین همچنین در همین راستا برای ابلاغ رسمی اعتراض خود، سفیر روسیه در آلمان را به وزات خارجه احضار کرد.

آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان اخراج دیپلمات‌های کشورش را «غیرقابل توجیه» خواند و وزیر خارجه آلمان نیز به مسکو هشدار داد که این اقدام بی‌پاسخ نمی‌ماند.

جدا از آلمان دیپلمات‌هایی از لهستان و سویدن نیز مشمول اتهام‌های مشابه شده و باید هرچه سریعتر خاک روسیه را ترک کنند.

مسکو دیپلمات‌های اخراجی را «عنصر نامطلوب» خوانده و آنها را به شرکت در تظاهرات اپوزیسیون در اعتراض به دستگیری و بازداشت الکسی ناوالنی؛ سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین متهم کرده است.

آنگلا مرکل که روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با امانوئل ماکرون صحبت می‌کرد آنچه از کرملین در این خصوص سر زده است را روی دیگری از تحولات جاری در روسیه خواند که از دیدگاه وی کم‌ترین نسبت با حاکمیت قانون دارد.

خانم مرکل اما به‌رغم همه انتقاد‌های مطرح شده بار دیگر از همکاری کشورش با پروژه بحث برانگیز ساخت خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم۲ دفاع کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به این نکته که گفتگو با روسیه ضروری است، تاکید کرد که بهتر است آلمان در جهت قطع هرگونه وابستگی به مسکو در زمینه انرژی تلاش کند.

در پی بالا گرفتن اختلاف‌ میان مسکو و اتحادیه اروپا بر سر بازداشت الکسی ناوالنی و سرکوب اپوزیسیون، مسکو روز جمعه از اخراج چند دیپلمات اروپایی که به حضور در تجمع مخالفان متهم شده‌اند،‌ خبر داد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز ضمن محکوم کردن اقدام کرملین گفت: «تصمیم روسیه برای اخراج چندین دیپلمات از اتحادیه اروپا، از جمله کارمند سفارت (آلمان) در مسکو به هیچ وجه قابل توجیه نیست و به روابط با اروپا آسیب می رساند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان همچنین تهدید کرد که اگر روسیه در این اقدام تجدیدنظر نکند با پاسخ متقابل روبرو خواهد شد.

مسکو در حالی به بهانه یاد شده دست به اخراج دیپلمات‌های سه کشور اروپایی زد که جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اکنون برای گفتگو با وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد روسیه به مسکو سفر کرده است.

مطالب مرتبط