امریکا حوثی‌های یمن را از فهرست تروریستی خارج می‌کند

یک مقام وزارت خارجه  امریکا می‌گوید که آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه جدید امریکا به کنگره این کشور خبر داده است که بنا دارد حوثی‌های یمن را از فهرست تروریستی این کشور خارج کند.blankاین مقام وزارت خارجه امریکا روز جمعه، ۱۷ دلو به رسانه‌های این کشور گفته است: «پس از بررسی دقیق، اکنون می‌توانیم تایید کنیم که وزیرخارجه قصد دارد گروه انصارالله (حوثی‌ها) را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی و طبقه‌بندی شده به عنوان یک گروه تروریستی بین‌المللی خارج کند. این تصمیم هیچ ارتباطی با موضع ما در برابر حوثی‌ها و اعمال سزاوار سرزنش آنها ندارد که شمال حمله علیه غیرنظامیان و ربودن شهروندان آمریکایی می‌شود. ما همچنین به حمایت و دفاع از عربستان برای حفاظت از سرزمین خود در برابر چنین حملاتی متعهد باقی خواهیم ماند»

پیش از این، مایک پومپئو؛ وزیرخارجه سابق امریکا، در آخرین روز کاری خود در واشنگتن، ۱۹ جنوری، از افزودن نام این گروه به فهرست تروریستی وزارت خارجه خبر داده بود.

تصمیمی که با واکنش سازمان ملل متحد و نهادهای بشردوستانه روبرو شده بود. این گروه‌ها که می گویند بدترین فاجعه انسانی قرن در یمن شکل گرفته، نسبت به محدودیت‌های این تصمیم آقای پومپئو برای ارسال غذا و اقلام انساندوستانه به یمن ابراز نگرانی عمیق کرده بودند.

وزارت خارجه امریکا که تنها دو هفته از استقرار تیم جدید در راس آن می گذرد، هفته گذشته هم اعلام کرد تحریم‌های حوثی‌های یمن را با هدف فراهم کردن راه ارسال کمک های انساندوستانه به این کشور، موقتا تا ۲۶ فبروری تعلیق کرده است.

با این حال،  وزارت خارجه جدید امریکا باز نگه داشتن راه ارسال کمک‌های انساندوستانه، غذا و دوا به یمن را علت این تصمیم خود می‌داند چرا که سازمان ملل متحد و نهادهای کمک‌رسان آن نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده برای ادامه عملیات کمکی در یمن هشدار داده‌اند.

یمن که ۶ سال است درگیر جنگ حوثی‌ها با ائتلاف عربستان است با قحطی، گرسنگی و آوارگی میلیون‌ها شهروند این کشور دست و پنجه نرم می‌کند.

بنابر گزارش سازمان ملل متحد تاکنون دست کم ۱۳۰ هزار نفر در جریان این جنگ کشته شده‌اند که در میان آنها هزاران غیرنظامی از جمله صدها کودک قرار دارند.

روز گذشته هم امریکا پس از ۶ سال حمایت از ائتلاف به سرکردگی عربستان، کمک‌های نظامی و اطلاعاتی به حملات این ائتلاف علیه حوثی‌ها در یمن را متوقف کرد.

مطالب مرتبط