صرافان در اعتراض به لغو جواز فردی دست به اعتصاب کاری زدند

صرافان سراسر کشور، امروز شنبه، ۱۸ دلو در اعتراض به تصمیم تازه بانک مرکزی در پیوند به لغو جواز انفرادی و ثبت سرمایه صرافان در برابر سرای شهزاده، تجمع و اعتصاب عمومی اعلام کردند.blankحاجی مجید احمدزاده؛ مسئول مطبوعاتی شورای صرافان کابل به خبرگزاری افق گفت تا زمانی‌که به خواسته‌های آنان توجه نشود، اعتصاب کاری‌شان ادامه خواهد یافت.

به گفته او تمام صرافان کابل و ولایات کارشان را تعطیل کرده و مراکز خدمات پولی را بسته و در لیلام بانک مرکزی شرکت نکرده‌اند.

این در حالی است که بانک مرکزی تصمیم به تبدیل فعالیت صرافان و عرضه‌کنندگان خدمات پولی به صورت یک شرکت گرفته‌است که بر اساس آن صرافی‌های شخصی به شرکت‌های پولی تبدیل شده و برای کارشان جواز داده می‌شود.

بانک مرکزی گفته‌است که این تصمیم بر اساس تعهدات این بانک به شرکای جهانی برای مبارزه با پول‌شویی در کشور روی دست گرفته شده‌است.

اما شورای صرافان کابل این کار را در حال حاضر برای صرافان امکان‌پذیر نمی‌دانند.

مجید احمد‌زاده می‌‌گوید که با توجه به شرایط امنیتی، امکان شرکتی‌سازی فعالیت صرافان وجود ندارد. به گفته او، بانک مرکزی خواستار ثبت سرمایه صرافان و همچنین گزارش معاملات آن‌ها شده‌ که این کار با توجه به شرایط امنیتی و این‌که شماری از صرافان در مناطق تحت کنترل طالبان قرار دارند، امکان‌پذیر نیست.

احمدزاده افزود که جواز انفرادی و شخصی که در گذشته برای سه سال صادر می‌شد نیز از سوی بانک مرکزی لغو شده‌است.

او گفت که توزیع جواز انفرادی، تمدید جواز نمایندگی‌ها و تبدیل‌شدن مالیه پیش‌پرداخت به مالیه قطعی از خواست‌های جدی صرافان است و تا زمان توجه به این خواسته‌ها اعتصاب صرافان ادامه دارد.

بانک مرکزی در اعلامیه‌ای از تمام صرافان و عرضه‌کنندهان خدمات پولی در کشور خواسته است که از تصمیم تازه این بانک حمایت کنند و با گرفتن جواز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

مطالب مرتبط