ابراز نگرانی «فیفا» از «وقت‌کشی» کمیسیون انتخابات در ایجاد اصلاحات انتخاباتی

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) از آنچه «وقت‌کشی» کمیسیون انتخابات در زمینه آوردن اصلاحات انتخاباتی خوانده، ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که عدم ایجاد اصلاحات انتخاباتی زمینه‌ساز انتخابات بحران‌ساز در کشور می‌شود.blankفیفا امروز سه‌ شنبه، ۲۸ دلو در اعلامیه‌ای گفته‌است که وقت‌کشی و گذشتن از اصلاحات انتخاباتی، تبعات منفی عمیقی برای روند انتخابات، احیای اعتماد مردم نسبت به این روند، کسب کمک‌های جهانی برای برگزاری انتخابات و برایند انتخابات‌ در پی دارد.

فیفا گفته‌است که کمیسیون انتخابات به عنوان نهاد مسئول برگزاری و مدیریت‌کننده روند انتخابات هیچ‌ اقدامی در زمینه آوردن اصلاحات انتخاباتی روی دست نگرفته‌است. به گفته این نهاد، کمیسیون انتخابات با گذشت چندین ماه تاکنون قادر به نهایی‌ساختن طرح خود در مورد تعدیل قانون انتخابات که یک بخش قابل ملاحظه اصلاحات انتخاباتی را تشکیل می‌دهد، نشده‌است.

فیفا افزوده است که ضعف و ناتوانی کمیسیون در نهایی‌سازی طرح تعدیل قانون انتخابات و ارائه آن به وزارت عدلیه، زمینه را برای تداوم وضعیت موجود و گنگ‌ماندن سرنوشت اصلاحات انتخاباتی مساعد ساخته‌است.

فیفا همچنین گفته‌است که کمیسیون انتخابات به‌جای کار و تمرکز روی اصلاحات انتخاباتی که یک پیش‌شرط برای برگزاری انتخابات خوب است، به برنامه‌ریزی برگزاری چهار انتخابات (انتخابات پارلمانی غزنی، انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات شوراهای ولسوالی و انتخابات شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ) تمرکز کرده‌است.

چندی پیش، بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز در گزارشی گفته‌بود که کمیسیون انتخابات افغانستان همواره از ضعف رهبری، کارمندان بدون صلاحیت، حداقل پاسخ‌گویی در برابر تقلب و کوتاهی‌ها و ساختار نامناسب برای تصمیم‌گیری رنج برده و همچنان رنج می‌برد.

با این حال فیفا گفته‌است که عدم آوردن اصلاحات لازم از سوی کمیسیون انتخابات با توجه به وضعیت موجود کشور با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد بود و نتیجه‌ آن نیز مشکل‌ساز می‌باشد.

در بخشی از اعلامیه فیفا آمده‌است که «پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری اخیر و بر اساس یافته‌های نظارتی خود از مراحل مختلف پروسه انتخابات بسته‌های پیشنهادی متعددی را در مورد اصلاح حقوقی، تخنیکی و کادری، استفاده از بایومتریک و تغییر نظام انتخاباتی ترتیب و با کمیسیون‌های انتخاباتی و سایر نهادهای مرتبط» شریک ساخته‌است تا از جانب آن‌ها اقدامات لازم برای آوردن اصلاحات و اصلاح تمامی مراحل پروسه انتخابات روی دست گرفته شود؛ اما چنانچه دیده می‌شود اقدامات اساسی لازم جهت آوردن اصلاحات حقوقی، تخنیکی، کادری، استفاده از بایومتریک و نظام انتخاباتی از جانب کمیسیون مستقل انتخابات صورت نگرفته است.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات از آمادگی‌ برای برگزاری چهار انتخابات خبر داده و ماه میزان سال ۱۴۰۰ خورشیدی را برای برگزاری این انتخابات‌ها به حکومت پیشنهاد کرده‌است؛ اما معاون اول رییس جمهور گفته‌است که از چهار انتخابات پیش‌رو تنها یکی از آن‌ها در سال آینده برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط