دوازدهمین روز اعتراض صرافان: تا رسیدن به خواسته‌ها‌ به اعتصاب ادامه می‌دهیم

در حالی‌که اعتصاب صرافان سراسر کشور وارد دوازدهمین روز شده‌است، صرافان معترض می‌گویند که هنوز به خواسته‌های‌شان از سوی دولت توجهی نشده و اعتصاب آنان تا توجه به مطالبات ادامه می‌یابد. امرالله صالح؛ معاون اول رییس‌ جمهوری اما اعتصاب کاری را در شرایط کنونی کشور منطقی نمی‌داند و می‌گوید که حکومت همیشه به مشکلات سکتور خصوصی رسیدگی کرده؛ اما با کسانی که اقتصاد کشور را فلج می‌سازند «برخورد جدی» خواهد شد.blankحاجی مجید احمدزاده؛ سخنگوی شورای صرافان کابل به خبرگزاری افق می‌گوید، صرافان در حال حاضر شرایط وضع‌شده از سوی بانک مرکزی را نمی‌توانند؛ اما تاکنون بانک مرکزی به خواسته‌های صرافان توجه نکرده‌است.

به گفته احمدزاده، صرافان کابل پس از آغاز اعتصاب با رییس جمهوری ملاقات کرده و بر اساس هدایت وی، حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی، موظف شده تا به مشکلات صرافان رسیدگی کند؛ اما تاکنون این کار صورت نگرفته‌است.

او تاکید کرد که صرافان تا زمان رسیدن به خواسته‌های‌شان به اعتصاب کاری ادامه می‌دهند.

این در حالی است که صرافان سراسر کشور، روز شنبه، ۱۸ دلو در اعتراض به تصمیم تازه بانک مرکزی در پیوند به لغو جواز انفرادی و ثبت سرمایه صرافان، در برابر سرای شهزاده، تجمع و اعتصاب عمومی اعلام کردند.

حاجی مجید احمدزاده؛ مسئول مطبوعاتی شورای صرافان کابل در آغاز اعتصاب به خبرگزاری افق گفته‌بود که تمام صرافان کابل و ولایات کارشان را تعطیل کرده، مراکز خدمات پولی را بسته و در لیلام بانک مرکزی شرکت نکرده‌اند.

به گفته او بانک مرکزی تصمیم به تبدیل فعالیت صرافان و عرضه‌کنندگان خدمات پولی به صورت یک شرکت گرفته‌است که بر اساس آن صرافی‌های شخصی به شرکت‌های پولی تبدیل شده و برای کارشان جواز داده می‌شود.

اما بانک مرکزی گفته‌است که این تصمیم بر اساس تعهدات این بانک به شرکای جهانی برای مبارزه با پول‌شویی در کشور گرفته شده‌ و از تمام صرافان و عرضه‌کنندهان خدمات پولی در کشور خواسته است که از تصمیم تازه این بانک حمایت کنند و با گرفتن جواز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

برخورد جدی
امرالله صالح؛ معاون اول رییس جمهوری اما اعتصاب کاری و تظاهرات در شرایط کنونی را غیر منطقی خوانده و گفته‌است که با افرادی که اقتصاد کشور را فلج می‌سازند، برخورد جدی خواهد شد.

معاون اول رییس ‌جمهوری، امروز پنج‌شنبه، ۳۰ دلو در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته‌است: «اعتصاب و تظاهرات، زمانی منطق پیدا می‌کند که دولت گوش شنوا نداشته باشد، در صورتی که دولت می‌شنود و کار منظم و مراوده مشترک را ترجیح می‌دهد؛ پس اعتصاب و تظاهرات نمی‌تواند منطق درست داشته‌باشد.»

آقای صالح همچنین گفته‌است که دولت همواره به مشکلات سکتور خصوصی رسیدگی کرده که یکی از راه‌های رسیدگی به مشکلات مردم جلسه شش ونیم است که هیچ‌یک از تماس‌های ستکور خصوصی را بی‌پاسخ نگذاشته‌است.

گفتنی است که شرکت‌های ترانسپورتی نیز به دلیل تکس و مالیه‌های گوناگون، مشکلات در ترازوها و اخاذی در شاهراه‌ها فعالیت‌های خود را در سراسر کشور متوقف کرده‌اند.

مطالب مرتبط