حریق در گمرک اسلام‌قلعه؛ هزار موتر طعمه آتش شده است

براساس برآورد ابتدایی اتاق تجارت و سرمایه گذاری، در آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه، هزار موتر باربری سوخته و صدها میلیون دالر خسارت وارد شده است.blankخانجان الکوزی؛ عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری امروز (پنج شنبه، ۳۰ دلو) در یک نشست خبری در هرات گفت که خسارات ناشی از حریق به تاجران به مراتب بیشتر از آنچه که در اول گفته شده است.

حکومت تاکنون درباره میزان خسارت وارد شده بر اثر این آتش سوزی آمار رسمی منتشر نکرده است؛ اما هیاتی را بررسی این حادثه اعزام کرده است.

الکوزی که عضو هیات اعزامی است می‌گوید،‌ صدها میلیون دالر کالای بازرگانان در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه نابود و یک هزار موتر در آتش سوخته است.

به گفته او، خسارت به بخش خصوصی در این آتش سوزی بیشتر از حد تصور است.

الکوزی گفت که آتش‌سوزی در اسلام قلعه باعث شده که ۲۵ درصد اجناس به‌ خصوص مواد سوخت در سراسر افغانستان گرانتر شود.

آقای الکوزی خطاب به رییس جمهوری گفت اگر به وضعیت پیش آمده در افغانستان توجه نشود، قیمت اجناس در سراسر این کشور غیر قابل کنترل خواهد شد.

او گفت بخش خصوصی خواهان جبران خسارت است و از طرف دیگر باید دلیل وقوع این حادثه به طور دقیق بررسی و عامل آن مشخص شود.

الکوزی فساد و بی توجهی مسئولان را عامل رویداد اسلام‌قلعه خواند و گفت که خیلی از اموال برای ۲۰ روز در گمرک باقی مانده بود ولی در قانون گمرک آمده که اموال خطرناک شش ساعت بیشتر معطل نشود که گاز از جمله اموال خطرناک محسوب می‌شود.

روز شنبه، بیست‌وپنجم دلو، آتش‌سوزی بزرگ در گمرک اسلام‌قلعه هرات شعله کشید. این حادثه بعد از ۲۴ مهار شد؛ اما هنگامی که همه چیزی سوخته بود.

مطالب مرتبط