والی هرات به انصاری: هرات جای پرورش داعش نیست

عبدالوحید قتالی؛ والی هرات در واکنش به اظهارات جنجالی مولوی مجیب‌الرحمان انصاری؛ خطیب مسجد گذرگاه هرات می‌گوید که هرات جای پرورش داعش نیست و مولوی انصاری باید خوش‌خدمتی به این گروه را رها کند. انصاری پیش‌تر، حمایت از نظام را «گناه کبیره» دانسته و از نیروهای امنیتی خواسته‌بود به حفاظت از نظام، پایان دهند.blankوالی هرات، امروز شنبه، ۲ حوت در یک نشست خبری گفت که به هیچ عنوان اجازه رشد افراط‌گرایی و حضور گروه داعش در هرات را نمی‌دهد.

والی هرات افزود که هرات به سوریه و عراق تبدیل نمی‌شود و در شرایطی که کشورهای منطقه به فکر آبادانی خود هستند، در هرات جایی برای گروه داعش وجود ندارد.

والی هرات گفت: «من به شما هراتیان تعهد می‌سپارم که نه داعش آمدنی است و نه هم وحشت و دهشت. مگر ما مرده باشیم که در این شهر دوباره وحشت بیاید. بیرق‌های پلید و سیاه خود را پایین کنید! نمی‌گذاریم که در شهر داعش بیاید و این خوش‌خدمتی‌ها را رها کنید.»

این در حالی است مولوی مجیب‌الرحمان انصاری؛ خطیب مسجد گذرگاه هرات، حفاظت از نظام را «گناه کبیره» توصیف کرده و از نیروهای امنیتی خواسته‌بود که دست از حمایت نظام بردارند.

انصاری در خطبه‌های نماز جمعه هرات افزوده‌بود: «برای مأمورین ملکی و نظامی و کسی که با قلم خود، پول خود، از نظام حمایت می‌کنی، مرتکب گناه کبیر شدی. هر جنایتی که در این نظام شود، تو عسکر، تو پولیس و مأمور به تمام جنایات شریک هستی.»

اما والی هرات گفت: « یهود کسی است که داعش را تولید کرده، تفرقه می‌اندازد و ما را به طرف فقر و بدبختی می‌برد. یهود کسی است که نمی‌خواهد بند آب بسازیم و می‌خواهد که سرمایه خود را به کشورهای همسایه ببریم.»

آقای قتالی تاکید کرد که نمی‌گذارد گروه افراطی داعش در این ولایت جای پایی برای‌‍‌ خود پیدا کند.

آقای انصاری یک روحانی تندرو و پرنفوذ در هرات است که در عربستان سعودی تحصیل کرده و یک رادیو نیز به نام رادیو انصار دارد. پیش از این نیز مواضع او درباره زنان و… به شدت بحث‌برانگیز شده‌است.

واکنش ارگ
اظهارات عجیب او علیه نظام، واکنش ارگ را نیز برانگیخته‌است. دواخان مینه‌پال؛ معاون سخنگوی رییس‌ جمهوری در این باره گفته‌است که مبارزه و فداکاری نیروهای امنیتی مقدس و شرعی است و هرگونه اظهارات علیه محافظان نظام غیر شرعی و گناهی سنگین است.

معاون سخنگوی رییس ‌جمهوری، امروز شنبه، ۲ حوت در صفحه توییترش نوشته‌است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کاملا مسلمان و نگهبانان و محافظان پنج ستون اسلام هستند.

فاطمه مورچل؛ معاون سخنگوی رییس جمهوری نیز در توییتی نوشته‌است که نیروهای امنیتی افغانستان پاسبانان مقدس خاک این کشور هستند و مبارزه شبانه‌روزی آن‌ها برای دفاع از وطن، عبادت است.

معاون سخنگوی رییس جمهوری نوشته‌است: «هرگونه صحبت غیر مسئولانه علیه این نیروهای شجاع و دلیر در حقیقت صحبت غیر مسئولانه علیه نظام کنونی بوده و در ذات خود یک گناه است.»

اظهارات مجیب‌الرحمان انصاری واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته‌است و بسیاری از حکومت خواسته‌است تا در برابر او اقدام کند.

از سویی هم حمدالله محب؛ مشاور شورای امنیت رئیس‌جمهور در واکنش به سخنان مجیب‌الرحمان انصاری؛ خطیب مسجد گذرگاه هرات گفت: « کسی که نیروهای امنیتی را اهانت می کند، باغی است. »

مشاور شورای امنیت در حالیکه بر بررسی سخنان مولوی انصاری از سوی شماری از عالمان دینی کشور تاکید کرد، افزود که به امنیت ملی وظیفه داده شده تا اظهارات مولووی انصاری را با توجه به این احتمال که دست استخبارات منطقه پشت آن باشد، بررسی کند.

آقای محب گفت که در صورت احتمال کار برای استخبارات کشورهای منطقه، نیروهای امنیت ملی در هرات فعال‌اند و در این زمینه اقدام خواهند کرد.

آقای انصاری یک روحانی تندرو و پرنفوذ در هرات است که در عربستان سعودی تحصیل کرده و یک رادیو نیز به نام رادیو انصار دارد. پیش از این نیز مواضع او درباره زنان و… به شدت بحث‌برانگیز شده‌است.

مطالب مرتبط