شورای امنیت ملی: توافقنامه دوحه برای روند صلح مؤثر نبود

در آستانه یک‌سالگی امضای توافق‌نامه امریکا و طالبان، شورای امنیت ملی می‌گوید، این توافق‌نامه برای روند صلح مؤثر نبود؛ زیرا با دولت افغانستان درباره آن مشورت‌های ضروری انجام نشده‌بود.blankرحمت‌الله اندر؛ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، امروز (یک‌شنبه، ۳ حوت) در پیامی به رسانه‌ها گفت که امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، نه برای صلح مؤثر بود و نه هم جنگ و خون‌ریزی را در کشور متوقف کرد.

او می‌گوید که در این توافق‌نامه اصطلاحاتی به کار رفته‌است که معافیت و موافقت با بخشی از جنگ در کشور را نشان می‌دهد.

به گفته او، در توافق‌نامه امریکا و طالبان، تلفات انسانی با اعداد اندازه‌گیری می‌شود و اصطلاحاتی مثل کاهش‌ خشونت‌ نشان‌دهنده رضایت با بخشی از جنگ جاری در کشور است.

امریکا و طالبان سال گذشته به تاریخ ۱۰ حوت در دوحه قطر توافق‌نامه صلح امضا کردند.

دوطرف ۱۸ ماه سرگرم مذاکره برای دست‌یافتن به این توافق بودند که بر اساس آن تمامی نیروهای امریکایی در خلال ۱۴ ماه، افغانستان را ترک خواهند گفت و همچنین طالبان تعهد کردند که روابط خود را با القاعده و دیگر گروه‌های تروریسی قطع می‌کنند، خشونت‌ها را کاهش می‌دهند و مسیر مذاکرات معنادار را در پیش می‌گیرند.

با گذشته یک‌سال از این توافق دوطرف بارها یک‌دیگر را به نقض آن متهم کرده‌ا‌ند.

مقام‌های امریکایی و رسانه‌های غربی بارها گزارش دادند که طالبان هنوز با القاعده در ارتباط هستند.

جو بایدن؛ رییس جمهوری جدید امریکا می‌گوید که گروه طالبان به تعهدات خود در توافق صلح امریکا و این گروه عمل نکرده و نیروهای امریکایی ممکن است پس از ماه می در افغانستان باقی بمانند.

او پیشتر اعلام کرده‌بود که توافق‌نامه صلح امریکا و گروه طالبان را دوباره بررسی می‌کند.

مطالب مرتبط