عبدالله خواستار اعمال فشار منطقه‌ای و جهانی بر طالبان شد

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی از جامعه‌ بین‌المللی و کشورهای منطقه خواسته که فشار لازم را بر طالبان افزایش دهند تا این گروه از فرصت موجود برای قطع جنگ استفاده کنند.blankاو این خواست را در نشست کمیسیون منطقه‌ای و بین‌المللی شورای عالی مصالحه مطرح کرده است. در این نشست حنیف اتمر؛ وزیر خارجه و شماری از مقام‌های حکومتی و برخی از سفیران کشورهای خارجی حضور داشتند.

عبدالله در این نشست، سطح خشونت در افغانستان را غیر قابل قبول خوانده و تاکید کرده که باید این خشونت‌ها و «هدف‌گیری‌های کور پایان یابد».

رییس شورای عالی مصالحه گفته که «خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند، حکومت و هیأت افغانستان را در بحث ادامه مذاکره با طالبان در وضعیت دشواری قرار داده است».

طبق اعلامیه شورای عالی مصالحه، عبدالله از جامعه‌ بین‌المللی و کشورهای منطقه خواسته تا فشار لازم را بالای طالبان و کشورهایی که بالای طالبان نفوذ دارند افزایش دهند تا طالبان از فرصت موجود برای قطع جنگ استفاده کنند و دوباره به میز مذاکره برگردند.

پیش از نشر این اعلامیه، هیات‌های دولت و طالبان از آغاز مجدد مذاکرات صلح خبر دادند.

هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان در توییتی نوشت که شام امروز (دوشنبه، ۴ حوت) نشستی میان رییسان دو تیم مذاکراتی به شمول بعض اعضاى این تیم‌ها در فضاى «خوب» برگزار شده است.

گفته شده که در این نشست بر دوام مذاکرات تاکید شده و به تیم هایی‌که برای تنظیم آجندا تعین شده بودند مسؤلیت سپرده شد تا در این رابطه به نشست‌های خویش ادامه بدهند.

در همین حال عبدالله عبدالله می‌گوید، در دور دوم مذکرات صلح «برخلاف توقعات ما و مردم افغانستان پیش‌رفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است».

او از امریکا برای بازنگری توافقنامه دوحه و ارزیابی پابندی طرف‌ها به مفاد این توافقنامه استقبال کرده است.

عبدالله ابراز امیدواری‌ کرده که امریکا با در نظرداشت اوضاع و شرایط تصمیم مناسب اتخاذ کند.

مطالب مرتبط