دبیر کل ناتو: خروج عجولانه از افعانستان دستاوردهای ۲۰ ساله را نابود می‌کند

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل پیمان ناتو در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته‌است که خروج نیروهای ناتو از افغانستان زود است. به گفته او خروج زودهنگام نیروهای این سازمان تمام دستاورد‌های دو دهه اخیر در افغانستان را از بین خواهد برد.blankدبیر کل ناتو گفته‌است: «ما در ناتو به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که هنوز خیلی زود است در این باره تصمیم‌گیری نهایی کنیم که آیا پس از اول ماه می (موعد توافق‌شده امریکا و طالبان برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان) از افغانستان خارج شویم یا در این کشور باقی بمانیم. کاری که ما انجام خواهیم داد این است که همچنان در جایگاه متحد، به رایزنی فشرده و هماهنگ‌کردن اقدامات و تصمیم‌گیری به اتفاق هم ادامه دهیم. در حال حاضر ۱۰ هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. اکثریت نیرو‌های ناتو که در افغانستان حضور دارند از کشور‌های اروپایی هستند که شریک و متحد ناتو اند. تمرکز ما بر این است که از فرایند صلح (در افغانستان) حمایت کنیم. این فرایند صلح، دشوار و شکننده است؛ اما بهترین راه و بهترین بستر برای رسیدن به راه حل مسالمت‌آمیز و پایدار برای جنگ در افغانستان است.»

دبیر کل ناتو در ادامه گفته‌است: «اگر ما خیلی زود از افغانستان خارج شویم، این خطر را به جان خواهیم خرید که همه دستاورد‌های حاصل‌شده در سال‌های گذشته را از دست بدهیم به‌ویژه از این نظر که مانع شویم افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شود و در عین حال، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی حاصل‌شده در افغانستان به‌ویژه برای زنان، از بین می‌رود. اگر ما خارج شویم این ریسک وجود خواهد داشت.»

او افزوده‌است که ناتو نمی‌خواهد افغانستان پس از خروج نیروهای این سازمان به پایگاه امن تروریست‌ها مبدل شود.

دبیر کل ناتو با توجه به وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای این سازمان گفته‌است: «آنچه در حال حاضر مهم است این است که همه طرف‌ها با حسن نیت مذاکره کنند و عزم واقعی خود را به منظور تلاش برای رسیدن به راه حل مسالمت‌آمیز سیاسی نشان دهند. طالبان باید با حسن نیت مذاکره کند. طالبان باید از شدت خشونت‌ها بکاهد. طالبان باید به تعهدات خود پایبند باشد به‌ویژه تعهداتی که به مقابله با تروریزم مربوط است. علت ورود ناتو به افغانستان در حدود ۲۰ سال پیش این بود که اطمینان حاصل شود افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌های بین المللی تبدیل نشود و آن‌ها نتوانند از آن‌جا به برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اجرای حملاتی علیه کشور‌های ما مبادرت کنند. مهم‌ترین کاری که باید انجام شود همین است که از وقوع مجدد این اتفاقات از خاک افغانستان جلوگیری شود. هیچ گزینه راحتی وجود ندارد. هیچ تصمیم آسانی در افغانستان وجود ندارد. عدم قطعیت‌های زیادی درباره افغانستان وجود دارد. ما باید جلوگیری از تبدیل‌شدن افغانستان به بستری برای تروریست‌های بین المللی را به حداکثر برسانیم.»

آقای استولتنبرگ در ادامه گفته‌است که امریکا کاملا به این حقیقت آگاه است که پس از ۱۱ سپتامبر، متحدانش در ناتو به همراه این کشور به افغانستان آمدند و صد‌ها هزار نیروی نظامی اروپا و کانادا و کشور‌های حوزه بالکان در کنار نیرو‌های نظامی امریکا در افغانستان کار کردند و بیش از یک هزار نفر از آن‌ها کشته شدند.

او افزوده‌است که سازمان ناتو و امریکا با هماهنگی در زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان تصمی خواهند گرفت. به گفته او خروج نیروهای خارجی متناسب با زمان و شرایط افغانستان خواهد بود.

پیش از این هم دبیر کل ناتو گفته‌بود که خروج نیروهای این سازمان از افغانستان متناسب با وضعیت جنگی افغانستان خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه امریکا و گروه طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه به امضار رسید، طالبان متعهد شدند تا ارتباط خود با گروه‌های دیگر تروریستی را قطع کنند و نیروهای امریکایی را هدف قرار ندهند، در برابر امریکا هم تعهد کرد تا نیروهای خارجی در افغانستان در ماه می ۲۰۲۱ به صفر برسد.

مطالب مرتبط