افزایش ۱۶ درصدی خشونت علیه کودکان در سال جاری

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گزارش تحقیقی وضعیت حقوق بشری کودکان در سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد که بر اساس آن، خشونت در برابر کودکان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته‌است.blankدر این گزارش که امروز سه شنبه، ۵ حوت از سوی کمیسیون حقوق بشر منتشر شده، آمده‌است که در سال جاری در مقایسه با سال قبل، خشونت علیه اطفال ۱۶٪ افزایش ‌یافته که شامل ‌خشونت‌های روانی، ‌فزیکی، اقتصادی، ‌جنسی و… می‌شود.

بر بنیاد گزارش کمیسیون حقوق بشر، از میان ۱۳۹۱ کودکی که قربانی خشونت بوده‌اند، ۹۴۸ تن (۶۸.۲٪) پسر و ۴۴۳ نفر (۳۱.۸٪) دیگر دختر بوده‌اند.

این تحقیق از وضعیت حقوق بشری ۵۳۱۸ کودک شامل ۳۸۰۷ (۷۱.۶٪) پسر و ۱۵۰۹ (۲۸.۴٪) دختر در ۲۸ ولایت انجام شده که ۱۰۲۴ تن ‌(۱۹.۳٪) بین سنین ۷ تا تکمیل ۱۱ سال و ۴۲۹۴ تن دیگر (۸۰.۷٪) بین سنین ۱۲ تا تکمیل ۱۸ سال بوده‌اند.

بربنیاد این گزارش، تعداد ۸۳۵ نفر از اطفال شامل تحقیق (۱۵.۷٪) از خانواده‌های بی‌جا‌شده و ۱۹۹۰ نفر (۳۷.۴٪) از خانواده‌های عودت‌کننده به وطن بوده‌اند. ۲۴۹۳ نفر باقی‌مانده (۴۶.۹٪) از خانواده‌هایی بوده‌اند که نه بی‌جا شده‌اند و نه از کشوری دیگر به وطن بازگشته‌اند.

گزارش افزوده‌است که ۴۴۵۶ تن (۸۳.۸٪) از کودکان شامل تحقیق در خانه و همراه با خانواده‌های خود زندگی می‌کردند؛ اما ۸۶۲ نفر دیگر (۱۶.۲٪) در پرورشگاه‌ها (۲۶۴ نفر شامل ۳۰.۷٪) و مراکز اصلاح و تربیت کودکان (۵۹۸ نفر شامل ۶۹.۳٪) به سر می‌بردند.

منازعات مسلحانه
بر بیناد یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، مجموع تلفات افراد ملکی که در سال مالی ۱۳۹۹ در این کمیسیون به ثبت رسیده، به ۸۵۰۰ تن می‌رسد که ۲۰۱۹ تن آنان شامل ۲۳.۸٪ کودک می‌باشند. طبق گزارش، این رقم در سال مالی ۱۳۹۸ که تعداد تلفات افراد ملکی ۱۰۷۷۲ تن به ثبت رسیده‌بود، ۲۶۹۶ کودک شامل آن بود که امسال در مقایسه با سال گذشته میزان تلفات اطفال در مقایسه با سال قبل نسبت به کل تلفات ملکی ۱.۲٪ و نسبت به تعداد تلفات اطفال ۲۵.۱٪ کاهش داشته‌است.

در گزارش یادشده آمده‌است که در سال مالی ۱۳۹۸ تعداد کودکانی که در صفوف گروه‌های مسلح دولتی و غیر دولتی فعالیت داشتند به ۹۰ تن می‌رسید که ۲۸.۵۸درصد کمتر از رقم سال ۱۳۹۹ بوده‌است.

گزارش افزوده‌است که افزون بر اطفال درگیر در منازعات، ‌تعداد ۱۳ طفل دیگر به‌عنوان کارگر در قطعات نظامی و امنیتی و پوسته‌های نظامی مخالفان دولت، مصروف کار بوده‌اند.

کودکان کار
بر اساس یافته‌های این تحقیق از میان ۵۳۱۸ طفل شامل تحقیق ۳۱۷۵ نفر (۵۹.۷٪) تأیید کرده‌اند که کار می‌کنند. ۱۷۵۶ نفر دیگر شامل ۳۳٪ گفته‌اند که کار نمی‌کنند و ۳۸۷ تن دیگر (۷.۳٪) به این پرسش پاسخ نداده‌اند.

براساس معلومات کمیسیون حقوق بشر، در سال (۱۳۹۸) تعداد اطفال کارگر ۲۵۸۲ نفر از میان ۵۲۴۸ طفل شامل ۴۹.۲٪ گزارش شده‌بود که ۱۰.۵٪ کمتر از سال جاری بوده‌است.

این تحقیق روی ۱۵۰۹ (۲۸.۴٪) دختر در ۲۸ ولایت انجام شده‌است که ۱۰۲۴ تن ‌(۱۹.۳٪) بین سنین ۷ تا تکمیل ۱۱ سال و ۴۲۹۴ تن دیگر (۸۰.۷٪) بین سنین ۱۲ تا تکمیل ۱۸ سال بوده‌اند.

این در حالی است که هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در گزارش تازه خود گفته‌است که این سازمان همه‌ساله کشته‌شدن بیش از ۳۰۰۰ فرد ملکی را ثبت کرده که این امر افغانستان را در میان مرگبارترین مکان‌ها برای افراد ملکی در جهان قرار داده‌است.

بر بنیاد یافته‌های یوناما، زنان و کودکان ۴۳ درصد از تمامی تلفات افراد ملکی را تشکیل می‌دهند که تعداد تلفات کودکان ۲۶۱۹ (۳۰ درصد) و تعداد تلفات زنان ۱۱۴۶ (۱۳ درصد) می‌باشد.

مطالب مرتبط