سه ماه در یک نگاه؛ از افزایش عواید «سلام» تا بهبود خدمات افغان تلیکام

ارزیابی‌‌ها نشان می‌دهد که با ایجاد تغییرات در رهبری شرکت افغان تلیکام، خدمات و عواید این شرکت به ویژه شبکه مخابراتی «سلام» به صورت چشمگیری بهبود و افزایش یافته‌است. طبق آمارها، عواید «سلام» در ماه نوامبر سال گذشته میلادی از مرز ۴۰۰ میلیون افغانی عبور کرده‌است.

blank
محمد صابر مومن رییس اجرایی افغان تلیکام

در حالی‌که در گذشته، عواید شبکه مخابراتی سلام افت کرده‌بود؛ اما در حال حاضر، با ایجاد تغییرات در رهبری و تشکیلات شرکت افغان تلیکام عواید این شرکت به صورت جهشی رو به افزایش است.

عواید گردآوری‌شده نشان می‌دهد که برای نخستین‌بار فروشات شرکت سلام، تنها در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ به ۴۱۱ میلیون ۷۲۷ هزار ۶۰۰ افغانی رسیده‌است.

مسئولان شرکت افغان تلیکام در عین حال از بهبود خدمات شرکت سلام سخن می‌گویند.

صابر مومند؛ رییس شرکت افغان تلیکام می‌گوید، در خصوص ارائه خدمات بهتر از سوی شرکت سلام، ۲۱ سایت جدید ایجاد شده‌است. به گفته او، ایجاد سیستم برای فعال‌سازی سیم‌کارت‌ها، فعال‌سازی کانال فروشات فرنچایز، معرفی خدمات جدید vas و ایجاد چهار خط مایکرویف برای پشتیبانی خدمات، بخشی دیگر از اقدامات در راستای بهبود ارائه خدمات شبکه سلام است.

او علاوه کرد که در بخش‌ عرضه خدمات انترنتی و مخابراتی با کیفیت از سوی شرکت افغان تلیکام از طریق فایبرنوری، پاینت تو پاینت، وایمکس و انترنت دی اس ال نیز تلاش‌های ارزشمندی صورت گرفته‌است.

به گفته آقای مومند، در عرصه جمع‌آوری باقیات قروض شرکت افغان تلیکام از شرکت‌ها، ادارات دولتی و غیر دولتی نیز اقدامات مؤثر انجام شده و این مهم همچنان در فهرست اولویت‌های نخست رهبری این شرکت قرار دارد.

رییس شرکت افغان تلیکام در ادامه گفت که در راستای افزایش عواید شرکت یادشده قراردادهایی نیز امضا شده‌است. به گفته او، عقد قرارداد ارائه خدمات انترنتی به ادارات دولتی که سالانه یک میلیارد افغانی عواید خواهد داشت، یکی از این قراردادها می‌باشد.

آقای مومند افزود که شرکت افغان تلیکام در بخش pabx  نیز چندین قرارداد امضا کرده و عواید این بخش هم ۲۰ درصد افزایش یافته‌است.

برنامه‌های کوتاه‌مدت شرکت افغان تلیکام

مسئولان شرکت افغان تلیکام می‌گویند، در برنامه‌های کوتاه‌مدت آینده تلاش می‌کنند تا خط فایبر نوری را به ولایات کشور گسترش دهند.

به گفته مومند، ایجاد خط فایبر نوری مسیر تورخم- جلال‌آباد، فعال‌سازی فایبر نوری مسیر کابل- بامیان، وصل مجدد شبکه فایبری در ولایت فاریاب و وصل دوباره شبکه فایبر نوری قندهار- هرات بخشی از برنامه کوتاه‌مدت شرکت افغان تلیکام می‌باشد.

او همچنین افزود در نظر است که در برنامه کوتاه‌مدت، ظرفیت متروی شهر کابل از  ۱۰ جی به ۱۰۰ جی ارتقا یابد. همچنین احداث خطوط پشتیبان مایکروویف برای شبکه فایبر نوری و تطبیق ۵۰۰۰ لین fttx و ۱۳۰,۰۰۰ لاین تی تی اسچ از طریق ppp در شهر کابل نیز در برنامه کوتاه‌مدت این شرکت گنجانده شده‌است.

پلان سال ۱۴۰۰ شبکه سلام

رییس شرکت افغان تلیکام می‌گوید، در نظر است تا در سال ۱۴۰۰ شبکه سلام بیش‌تر از گذشته تجهیز شود و چالش‌های آن رفع گردد.

صابر مومند علاوه کرد که ارتقای ۱۰۰ سایت شبکه سلام از تکنالوژی‌های ۲ جی به ۳ جی و از ۳ جی به ۴ جی با در نظرداشت نیازمندی‌ها در برنامه سال آینده در نظر گرفته شده‌است.

همچنین ایجاد ۱۵۰ سایت جدید شبکه سلام در ۳۴ ولایت با توسعه تکنالوژی ۴ جی، شناسایی سایت‌های پرعواید و بلندبردن ظرفیت آن‌ها، تثبیت سایت‌های کم درآمد و انتقال آن‌ها به محلات پردرآمد شامل برنامه شبکه سلام در سال آینده است.

قرار است در سال ۱۴۰۰ تشکیلات و بهترسازی مدیریت شبکه سلام نیز بازنگری شود و همچنین در بخش کاهش عواید این شبکه هم اقداماتی صورت بگیرد.

همه این تحولات در عرض سه ماه کار مدیریت جدید شرکت ملی افغان تلیکام رخ داده‌است و به باور کارشناسان ارتباطات، ناظران فضای سایبر و تحلیلگران امور شبکه، ادامه این روند، شرکت‌‌های ملی افغان‌ تلیکام و شبکه سلام را به عنوان نیروهای نوآور، پیشتاز و قابل رقابت با غول‌های بزرگ مخابراتی و ارتباطات فعال در کشورهای درگیر بحران، تبدیل خواهد کرد.

مطالب مرتبط