اتمر در مسکو رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی را مانع صلح خواند

حنیف اتمر؛ وزیر امور خارجه در جریان سفرش به روسیه، در دانشگاه «ام‌گیمو» این کشور سخنرانی کرده و گفته با قطع رابطه طالبان با گروه تروریستی و همچنین پذیرش انتخابات از سوی این گروه، هیچ مانعی در روند صلح وجود نخواهد داشت.blankآقای اتمر امروز (پنج شنبه، ۷ حوت) در دانشگاه ام‌گیمو (انستیتوت دولتی روابط بین‌الملل مسکو) در جمع مقامات و دانشجویان سخنرانی کرده است. این دانشگاه یکی از مراکز عمده تحصیلی و پژوهشی در سطح جهان است.

وزیر امور خارجه در آغاز در مورد روابط و داشته‌های تاریخی میان روسیه و افغاسنتان به‌ویژه رابطه صدساله دولت با دولت، تهدیدها و منافع مشترک، صلح و امنیت سخن گفته است.

اتمر گفته که به جز یک دوره پر از فراز و فرود جنگ سرد، طی چند دهه اخیر، روسیه پیوسته در کنار دولت و مردم افغانستان قرار داشته و در پیشرفت، رفاه و توسعه افغانستان سهم بسزا داشته است.

وزیر امور خارجه در‌ سخنرانی‌اش در مورد پیوند «ارگانیک» میان گروه‌های تندرو و تروریستی در افغانستان، منطقه و جهان به تفصیل صحبت کرده و گفته که بدون همکاری و هماهنگی در سطح منطقه‌‌ای و بین‌المللی نمی‌توان بر تهدید مشترک تندروی خشونت‌پرور و تروریزم فایق آمد.

آقای اتمر بیان داشته که مبارزه با تروریزم مهم‌ترین عنصر اتحاد میان همه کشورهای منطقه و جهان است و نباید ملاحظات سیاسی و جیوپولتیک مانع پرداختن به این تهدید مشترک شود.

او اظهار داشته که دولت افغانستان به مذاکرات صلح متعهد است و در صورتی که طالبان روابط ‌شان را با گروه‌های تروریستی قطع کرده و به برآیند برخاسته از ارادهٔ ملت تن دهند، هیچ مانعی برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان وجود ندارد.

این در حالی است که شورای امنیت ملی می‌گوید تاکنون هیچ‌ دلیلی برای اثبات تمایل طالبان برای فاصله‌گرفتن از گروه‌های تروریستی خارجی وجود ندارد.

به گفته او، طالبان و القاعده دارای اشتراکات ایدئولوژیک‌اند و حتی به تقسیم جغرافیایی کشورها اعتقادی ندارند.

براساس توافق‌نامه صلح امریکا و گروه طالبان که در فبروری سال گذشته میلادی در دوحه به امضا رسید، طالبان متعهد شده‌اند روابط خود با گروه‌های تروریستی دیگر قطع کنند، خشونت را کاهش دهند و با دولت افغانستان وارد گفتگو شوند.

به گفته مقام‌های دولتی و خارجی، طالبان پس از توافق‌ دوحه بر حجم و ابعاد خشونت‌ها افزوده و از قطع ارتباط خود با القاعده نیز خودداری می‌کنند.

مطالب مرتبط