غنی: اجازه سقوط دولت را نمی‌دهیم

اشرف غنی؛ رییس ‌جمهوری می‌گوید، جامعه جهانی ۴۰ سال مردم افغانستان را از حق صلح محروم کرده‌اند که این قابل تحمل نیست. او می‌افزاید مردم افغانستان خواهان صلح پایدار و باعزت‌اند.blankاشرف غنی که امروز (شنبه، ۹ حوت) در مراسم روز ملی سرباز سخنرانی می‌کرد گفت جنگی که امروز در افغانستان جریان دارد، با اسلام، حقانیت و انسانیت هیچ ارتباطی ندارد.

او افزود: «دشمنان افغانستان و طالبان فکر می‌کنند که دولت را سقوط دهند و خاک کشور را تقسیم کنند، اما نیروهای امنیتی و دفاعی ظرفیت کافی دفاع از کشور را دارند و این را در میدان جنگ ثابت کرده‌اند.»

آقای غنی با اشاره به حکومت موقت بیان کرد که مردم افغانستان، رییس‌ جمهور دولت را انتخاب کرده‌اند و حکومت آینده نیز با انتخاب مردم به وجود خواهد آمد. او گفت: «برای حکومت جدید نیاز است رضایت مردم در نظر گرفته شده و با اراده مردم به وجود آید».

رییس جمهور غنی همچنین گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بیش از ۹۰ درصد از عملیات ضد هراس افگنی را انجام می‌دهند.

به گفته او،‌ نیروهای افغان در صدر مبارزه با تروریزم قرار دارند و «امنیت جهان را در برابر این پدیده تامین می‌کنند».

آقای غنی همچنین گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی تطبیق کننده قانون اساسی در کشور است و انتخابات شفاف در کشور با وجود این نیروها ممکن شده است. به گفته او بدون نیروهای امنیتی و دفاعی دولتی وجود ندارد.

از سویی هم، شاه محمود میاخیل؛ معاون وزارت دفاع ملی سال جاری را یک سال دشوار برای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواند و گفت که با رهاسازی زندانیان طالبان نیروهای امنیتی قربانی‌های بزرگی در کشور داده‌اند.

این در حالی است که دولت پس از توافق نامه صلح امریکا و طالبان حدود ۵ هزار زندانی طالبان را رها ساخته بود.

پیش از این حمدالله محب؛ مشاور شورای امنیت ملی گفته بود که بیشتر زندانیان آزاد شده گروه طالبان دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند.

از سویی هم گروه طالبان خواستار رهایی ۷ هزار زندانی دیگر این گروه شده بود، اما مقامات دولتی تاکید کردند که با توجه به بازگشت زندانیان طالبان به میدان جنگ،‌ این تعداد از زندانیان طالبان را آزاد نخواهند کرد.

مطالب مرتبط