افغانستان: از اقدامات عربستان برای محاکمه قاتلان خاشقجى استقبال می‌کنیم

وزارت خارجه در بیانیه‌ای گفته است که دولت افغانستان از اقدامات «قانونی» عربستان سعودی در مورد محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجى؛ روزنامه‌نگار سعودی استقبال می‌کند. خاشقجی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به شکل فجیعی به قتل رسید. طبق گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا که اخیرا نشر شد، آمر این قتل محمد بن سلمان؛ ولیعهد عربستان بوده است.blankوزارت خارجه از تلاش‌ها برای رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقجی استقبال کرده و گفته که دولت افغانستان با پیروی از احکام و ارزش‌های قانون اساسی کشور و در مطابقت با تعهدات بین‌المللی‌اش، خودرا ملزم به دفاع از ارزش‌های حقوق بشری، ترویج آزادی بیان، حفاظت از رسانه‌ها و تأمین مصونیت ژورنالستان می‌داند.

این وزارت گفته است: «عربستان سعودی در روشنی قوانین ملی و تعهدات بین‌المللی‌اش برای پیگیرد عدلی و قضایی عاملان قتل آقای خاشقجی و تأمین عدالت در این راستا، تلاش‌های فراوان کرده است. ما این تلاش‌ها را به دیده قدر نگریسته، از آن حمایت می‌کنیم.»

وزارت خارجه افغانستان در حالی از اقدامات عربستان برای پیگیری پرونده خاشقجی استقبال می‌کند که گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا به این نتیجه رسیده که قتل روزنامه‌نگار سعودی با تائید محمد بن سلمان صورت گرفته است.

نامزد خاشقجی خواستار مجازات محمد بن سلمان شده است.

خدیجه چنگیز در بیانیه‌ای نوشته است: «این نه تنها عدالتی که ما به دنبال آن هستیم را به همراه می‌آورد بلکه از تکرار اتفاقات مشابه هم جلوگیری می‌کند.»

امریکا در پیوند به پرونده خاشقجی ده‌ها مقام سعودی را تحریم کرده است؛ اما تصمیم به تحریم بن سلمان ندارد.

جمال خاشقچی؛ روزنامه‎‌نگار منتقد محمد بن سلمان و پدرش، ملک سلمان؛ پادشاه عربستان، بعد از خروج از این کشور مقیم حومه واشنگتن دی‌سی امریکا شده بود و برای روزنامه واشنگتن‌پست یادداشت‌ می‌نوشت.

او در اکتبر سال ۲۰۱۸ در حالی که برای گرفتن سند طلاق خود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رفته بود، توسط گروهی از نیروهای اطلاعاتی عربستان که با پروازی اختصاصی به استانبول آمده بودند به طرز فجیعی به قتل رسید.

قاتلان او جسدش را تکه تکه کردند و ساعتی بعد با خود از کنسولگری خارج کردند. بقایای جسد آقای خاشقچی هنوز هم کشف نشده است.

مطالب مرتبط