طالبان با طرح برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کردند

پس از همگانی شدن طرح انتخابات زودهنگام از سوی رئیس‌جمهور اشرف غنی و پیشکش‌کردن این طرح در نشست استانبول، گروه طالبان می‌گویند که در این روند سهم نمی‌گیرند. blankذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته است: «با درنظر داشت تجارب انتخابات‌ گذشته در افغانستان این گروه هیچگاه در این روند سهم نخواهد گرفت: “نتایج انتخابات‌های که طی بیست سال گذشته راه اندازی شدند دیده‌ایم ما هیچگاه راه‌های را پیش نمی‌گیریم که از طریق رشوه و پروپاگند بخاطر فریب مردم به پیش رفته باشد و نتیجه آن هم ناکام بوده باشد.»

سخنگوی طالبان افزوده است که روی ساختار نظام آینده در چارچوپ قوانین اسلامی باید در نشست بین‌افغان‌ها که در قطر جریان دارد، توافق نهایی صورت گیرد.
این در حالیست که خبرگزاری رویترز گزارش داده که اشرف‌غنی قرار است در نشست استانبول طرح برگزاری انتخابات زودهنگام را پیش‌کش کند. دو منبع دولتی گفته عملی‌شدن این طرح مشروط به پذیرش آتش‌بس از سوی طالبان است.

این خبرگزاری به نقل از منابعی گفته است: «طرحی که ما می‌خواهیم در نشست استانبول مطرح کنیم، این است که اگر طالبان در مورد آتش‌بس توافق کنند، خواستار انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری خواهیم شد.» این طرح برگزاری انتخابات طی شش ماه را پیش‌بینی کرده‌است.

طبق طرح اشرف‌غنی، انتخابات جدید تحت نظارت نزدیک سازمان ملل برگزار خواهد شد تا از سوی تمامی طرف‌ها پذیرفته شود.

منابع به رویترز گفته که اشرف‌غنی این طرح را با زلمی خلیلزاد؛ نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان نیز شریک کرده است.

طبق گزارش اشرف‌غنی طرح امریکا که در آن حکومت انتقالی پیش‌بینی شده است، رد کرده است.

اشرف‌غنی همواره با حکومت انتقالی مخالفت کرده و تاکید می‌کند که حاضر نیست بدون انتخابات قدرت را واگذار کند. او چندی پیش گفت درصورتی‌که طالبان با انتخابات موافقت کند، حکومت حاضر است فردا وارد انتخابات شود.

قرار است ترکیه براساس پیشنهاد ایالات متحده به زودی میزبان نشست صلح افغانستان باشد.

تا هنوز روشن نیست که در نشست ترکیه کی‌ها به نمایندگی از افغانستان اشتراک خواهند کرد و تاریخ دقیق برگزاری این نشست تا هنوز رسماً اعلام نشده اما برخی منابعی در ریاست جمهوری افغانستان گفته که این نشست ممکن در نیمه ماه اپریل برگزار شود.

برگزاری نشست ترکیه یکی از موارد بود که در نامۀ انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برای رئیس جمهور اشرف غنی پشنهاد شده بود و هدف آن تسریع گفت‌وگوهای صلح افغانستان خوانده شده، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان می‌گوید طرح امریکا برای صلح افغانستان که برگزاری نشست ترکیه هم یکی از موارد آن است زیر بررسی رهبران این گروه قرار دارد و تا هنوز تصمیم نهایی در این رابطه گرفته نشده است.

مطالب مرتبط