محاکمه نتانیاهو با دعوت شاهدان از سر گرفته شد

با از سرگیری محاکمه بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر اسرائیل، دادستان‌ها برای نخستین بار از شاهدان برای حضور در دادگاه دعوت کرده‌اند.blankپیش از این، محکمه نخست وزیر اسرائیل به خاطر همه گیری ویروس کرونا چند بار دچار اخلال شده است و او ماه گذشته از دادگاه خواست به خاطر برگزاری انتخابات پارلمانی، رسیدگی به پرونده‌اش را عقب بیندازد.

به گزارش بی بی سی، آقای نتانیاهو که ۷۱ سال دارد، به دریافت رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم شده است، اما او این اتهام‌ها را رد کرده است.

نتیجه انتخابات پارلمانی اسراییل نتوانست به بن بست سیاسی در این کشور پایان دهد و آقای نتانیاهو و رقبایش از اکثریت لازم برای تشکیل دولت برخوردار نشده اند.

رقبای بنیامین نتانیاهو ابراز نگرانی کرده اند که در صورت تداوم حضور آقای نتانیاهو در قدرت، قوانین تغییر خواهند یافت تا به او مصونیت داده شود.

دادستان ها علیه آقای نتانیاهو سه کیفرخواست صادر کرده اند که به پرونده های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ معروف شده اند.

در کیفرخواست نخست، بنیامین نتانیاهو به دریافت هدایا، به طور به صورت سیگار برگ و شامپاین، در برابر کمک به تجار بزرگ متهم شده است.

در کیفرخواست دوم که همانند کیفرخواست نخست شامل اتهام کلاه برداری و خیانت در امانت است، آقای نتانیاهو متهم است که به مدیران روزنامه یدیوت آهرونوت کمک کرده است تا در برابر پوشش خبری مناسب از او، فروش خود را افزایش دهند.

در پرونده سوم که شامل اتهام های کلاه برداری، خیانت در امانت و دریافت رشوه است، آقای نتانیاهو متهم است که در زمانی که علاوه بر نخست وزیری عهده دار سمت وزارت ارتباطات بوده، قوانین نظارتی بر رسانه‌ها را به گونه‌ای اعمال کرده که به نفع شایول الویتچ، سهامدار عمده شرکت مخابراتی بزق بوده است.

بر اساس این کیفرخواست، آقای الویتچ در برابر این کار، در سایت خبری والا که متعلق به اوست، از آقای نتانیاهو جانبداری کرده است.

سه قاضی دادگاه قرار است در ابتدا به کیفرخواست سوم که حاوی اتهامات جدی تری است، رسیدگی کنند.

یه همین علت، نخستین گروه از شاهدان شامل مدیرعامل پیشین سایت والا و سردبیر آن و یکی از مدیران ارشد وزارت ارتباطات در زمان وزارت آقای نتانیاهو است.

بنیامین نتانیاهو همه اتهام ها را رد می کند و می گوید بی گناهی خود را ثابت خواهد کرد.

تا زمانی که دادگاه علیه آقای نتانیاهو رای ندهد، او بی گناه شمرده می شود و می تواند به نخست وزیری ادامه دهد.

حتی در صورت محکوم شدن آقای نتانیاهو، تا زمان طی شدن مراحل تجدید نظر، او می تواند عهده دار نخست وزیری باشد.

ایهود ایلمرت؛ از نخست وزیران سابق اسراییل که در سال ۲۰۰۸ به خاطر فساد مالی تحت محاکمه بود، از سمت خود استعفا داد ولی تا زمان برگزاری انتخابات در سال ۲۰۰۹، کماکان عهده دار این سمت بود.

در نهایت دادگاه او را به خاطر دریافت رشوه، کلاه برداری و خیانت در امانت به ۲۷ ماه زندان محکوم کرد.

مطالب مرتبط