کاخ سفید: خروج از افغانستان در مهلت تعیین‌شده دشوار است

جن ساکی؛ سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده‌است که خروج نیروهای امریکایی تا اول ماه می به دلیل مسایل لجستیکی دشوار خواهد بود. جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا نیز پیش از این، موضع مشابهی اتخاذ کرده‌بود. این در حالی است که طالبان درباره پیامدهای این تصمیم، هشدار داده و گفته‌اند که مسئولیت عواقب آن متوجه طرف امریکایی است.blankسخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفته‌است که جو بایدن؛ رئیس ‌جمهوری امریکا در زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به مشورت داخلی با تیم‌های شورای امنیت ملی، مشاوران و همچنین شرکا و متحدان خود ادامه می‌دهد.

جن ساکی گفته‌است که آقای بایدن در زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و درباره موضوعات سیاست خارجی و داخلی در حال تصمیم‌گیری است. به گفته او، رئیس ‌جمهور امریکا می‌خواهد در این زمینه وقت بگذارد و تصمیم درستی بگیرد.

پیش از این، جو بایدن در نخستین کنفرانس خبری‌اش بعد از آغاز به کار به عنوان رییس جمهور امریکا گفته‌بود که خروج نیروهای امریکایی تا اول ماه می از افغانستان به دلایل فنی دشوار است. او در عین حال گفته‌بود که نیروهای امریکایی قصد ندارند برای مدتی طولانی در افغانستان بمانند.

به دنبال آن، نهادهای استخباراتی امریکا هشدار دادند که در صورت خروج نیروهای امریکایی پیش از رسیدن به توافق صلح و تقسیم قدرت میان طرف‌های درگیر، جنگجویان طالبان طی دو تا سه سال قسمت‌های زیادی از خاک افغانستان را تصرف خواهند کرد.

مشاور امنیت ملی اشر‌ف‌غنی نیز در واکنش به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت که این امر، احتمال جنگ داخلی در کشور را بیش‌تر می‌سازد.

اما گروه طالبان هشدار دادند که در صورت عدم خروج نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده بر اساس توافق‌نامه صلح دوحه میان امریکا و این گروه، مسئولیت آن به امریکا بر می‌گردد.

طالبان گفتند که در صورت ادامه حضور نیروهای خارجی، جنگجویان این گروه به مبارزه مسلحانه در برابر این نیروها ادامه خواهند داد.

مطالب مرتبط