اتحادیه اروپا ۲٫۹ میلیون یورو به افغانستان کمک می‌کند

اتحادیه اروپا اعلام کرده‌است که ۲٫۹ میلیون یورو به منظور عملی‌کردن تعهدات این اتحادیه به افغانستان و حمایت از دولت در زمینه دستیابی به توسعه پایدار کمک می‌کند.blankدر اعلامیه‌ای که امروز سه‌شنبه، ۱۷ حمل از سوی اتحادیه اروپا منتشر شده،‌ آمده‌است که این مقدار پول از طریق بخش مهار فاجعه ودیعه/ امانت برای جبران صندوق بین‌المللی به افغانستان کمک می‌شود و از آن در جهت کاهش بدهی استفاده خواهد شد.

اتحادیه اروپا گفته‌است که این پول، افغانستان را در جهت هزینه‌های اجتماعی، صحی و اقتصادی متاثرشده از ویروس کرونا کمک کرده و باعث ثبات اقتصادی کشور خواهد شد.

آرنوت پاوولز؛ مدیر تجاری اتحادیه اروپا گفته‌است: «اعلامیه‌ امروز خبر خوبی برای افغانستان است؛ زیرا این بودجه اضافی فضایی را برای بالابردنهزینه‌های اجتماعی، صحی و اقتصادی در واکنش به بحران کووید- ۱۹ باز می‌کند.»

اتحادیه اروپا افزوده‌است که در نتیجه‌ بحران ناشی از محدودیت‌های اقتصادی و تجاری، افغانستان با کاهش شدید درآمد مواجه شده، در حالی که هزینه‌ خدمات صحی و دیگر خدمات اجتماعی افزایش یافته‌است.

طبق اعلامیه، دولت افغانستان در زمان بحران ویروس کرونا مبلغ قابل توجهی را از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده تا کسری بودجه در عصر بحران کرونا را جبران کند.

اتحادیه اروپا در عین حال گفته‌است که سقف بدهی افغانستان هنوز پایین است؛ اما وضعیت درآمد کنونی باعث افزایش آسیب‌پذیری این کشور می‌شود.

بر اساس معلومات اتحادیه اروپا، این اتحادیه از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون حدود ۱۴۷ میلیون یورو برای مقابله با بحران عاجل صحی و کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند در افغانستان، کمک کرده‌است.

این در حالی است که بسیاری از مقام‌های دولت دخیل در روند مبارزه با کرونا و آسیب‌های اقتصادی آن، متهم به فساد، اختلاس و دستبرد به بودجه مربوط به این امر هستند.

یکی از متهمان، حیات‌الله حیات؛ سرپرست کنونی وزارت داخله و والی پیشین قندهار است که گفته می‌شود که اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا را چندین برابر قیمت واقعی، قیمت‌گذاری کرده و از این رهگذر، پول دریافت کرده‌است.

به همین دلیل، انتصاب او به سمت سرپرست وزارت داخله، انتقادهای زیادی را برانگیخت؛ اما آقای حیات گفت که در قبال پرونده‌ مربوط به اختلاس در بودجه کرونا که در دادستانی قرار دارد، پاسخگو خواهد بود.

دیگر مقام‌هایی که در رسانه‌ها و افکار عمومی متهم به فساد و اختلاس در بودجه مبارزه با کرونا شده‌اند، داوود سلطان‌زوی؛ شهردار کابل و وحید عمر؛ مشاور رییس جمهوری هستند که هیچ‌کدام مورد بازخواست و پیگرد قرار نگرفته‌اند.

مطالب مرتبط