افزایش فعالیت‌های نظامی چین در آب‌های نزدیک تایوان

کشور چین در حال برگزاری رزمایش‌های جدید نیروی دریایی با حضور یک گروه کشتی هواپیمابر در نزدیکی تایوان است و در میان تنش‌های روزافزون بین پکن و تایپه،‌ تهدید کرده است که چنین رزمایش‌هایی را به صورت منظم در آینده انجام خواهد داد.blankچین در یک سال گذشته فعالیت‌های نظامی خود را در جزیره‌ای در نزدیکی تایوان افزایش داده است و با امتناع از رد امکان حمله نظامی، مخالفت جدی خود را با نزدیکی روزافزون بین ایالات متحده و تایوان اعلام کرده است.

نیروی دریایی چین در بیانیه‌ای گفته است که تمرینات مربوط به کشتی هواپیمابر لیائونینگ، تمریناتی عادی با هدف افزایش «توانایی آن برای حفاظت از حاکمیت ملی‌، امنیت و توسعه منافع چین» است.

در بخشی از آن بیانیه آمده است: «در آینده، نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق به انجام چنین فعالیت‌های تمرینی و آموزشی به طور منظم طبق برنامه ادامه خواهد داد.»

تایوان چین را به تقویت توانایی خود برای حمله به این جزیره متهم کرده است. پکن حاکمیت مستقل تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، و آن را یک ایالت جدا شده چین می‌داند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان در ماه گذشته در یک بررسی گفته که پکن در حال استفاده از تاکتیک‌های جنگ «منطقه خاکستری» برای تحت سلطه قرار دادن تایوان و فرسایش توان آن با مانورهای مکرر است.

ماه گذشته، ۲۰ هواپیمای نظامی چینی در بزرگ‌ترین نقض حریم هوایی تایوان، وارد آسمان این کشور شدند.

تایوان، در مواجهه با وضعیت تهاجمی چین، اقدام به تقویت نیرو‌های مسلح خود کرده است. دولت رئیس جمهوری سای اینگ ون ذخیره‌گاه اسلحه تایوان را تقویت کرده است و بودجه دفاعی این کشور را سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داده است.

شی جین پینگ؛ رئیس جمهوری چین‌، موضع تهاجمی فزاینده‌‌‌ای در قبال مسئله تایوان اتخاذ کرده و تهدید کرده است که در صورت لزوم، برای بازگرداندن این جزیره به حاکمیت چین از زور استفاده خواهد کرد. پکن همچنین اخیراً گفته است که تلاش‌های تایوان برای دنبال کردن استقلال «به معنای اعلام جنگ» خواهد بود.

مطالب مرتبط