صالح: صلح افغانستان باید از سوی منطقه و جهان تضمین شود

امرالله صالح؛ معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید که صلح افغانستان باید تضمین کشورهای منطقه و جهان را به همراه داشته باشد.blankمعاون اول رئیس‌جمهور در گفتگو با بی بی سی گفته است:‌« ما ضمانت جهانی و منطقه‌ای در مورد صلح می‌خواهیم چون جهان مقروض افغانستان است. چون معامله‌ای که صورت می‌گیرد به معنای از کلکین داخل شدن یک گروه برای تسخیر، کودتا، کشتار و دسیسه نباید باشد.»

آقای صالح افزوده است که صلح افغانستان باید پایان جنگ در افغانستان را به همراه داشته باشد و صلح باید اقدار ملی باشد نه اقتدار قومی، سمتی، زبانی گروهی و فکری.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین طرح صلح اشرف غنی را عمیق ترین طرح صلح عنوان کرده و گفته است که صلح با استعجالیت امکان ندارد.

این در حالیست که اشرف غنی؛ رئیس‌جمهوری اخیرا طرحی سه مرحله‌ای به نام دستیابی به موفقیت نهایی را تهیه کرده و دو روز پیش آن را در مراسمی در ارگ تشریح کرد.

آقای غنی از جمله انتخابات زودهنگام و نامزد نبودن خودش در این انتخابات طی این طرح یاد کرد.

اما آقای صالح برگزاری انتخابات را معقول‌ترین راه خوانده و گفته است که « آقای اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان امروز سخنگوی وجدان ملی است. ما انتخابات می‌خواهیم ما نگفتیم که خود ما باشیم. »

پیش از این حکومت از آمادگی‌ها برای شرکت در نشست استانبول که قرار است تا چند روز آینده در ترکیه برگزار شود، خبر داه بود، حالا آقای صالح ابراز امیدواری می‌کند که دولت با طرح واحدی در این نشست حضور یابد.

صالح با توجه به طالبان گفته است:« اگر طالب را منهای خشونت در نظر بگیرید، آن‌ها به یک گروه غوغایی، بی‌طرح و بی‌برنامه تبدیل می‌شوند که در نشست مسکو نمونه آن را دیدیم. آن‌ها به جز نثار کردن توهین و دشنام حرفی در این نشست نداشتند.»

هرچند زمان مشخص برگزاری نشست ترکیه تاکنون روشن نشده است، اما قرار است این نشست در ۱۶ اپریل به ابتکار امریکا و مدیریت سازمان ملل در استانبول برگزار شود.

مطالب مرتبط