تحلیل و توحید طرح‌های صلح توسط شورای عالی مصالحه نهایی شد

شورای عالی مصالحه اعلام کرد که کار کمیته‌ تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح امروز (پنجشنبه، ۱۹ حمل) پایان یافته و تحلیل و توحید طرح‌ها نهایی شده است. در طرح نهایی بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی و بنیادی شهروندان، حقوق بشر و پایان جنگ تاکید شده است.blankطبق اعلامیه شورای عالی مصالحه، پس از پنج جلسه، تحلیل و توحید نظریات و دیدگاه‌های مطرح شده در طرح‌هایی که از جانب احزاب سیاسی، حکومت، نهادهای جامعه‌ مدنی، رسانه‌ها و شهروندان مطرح شده بود، نهایی شد. این جلسات به ریاست یونس قانونی؛ عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه برگزار شده است.

این شورا گفته که قرار است کمیته‌ تهیه و توحید طرح صلح، روز شنبه آخرین نشست خود را برای تدقیق دیدگاه‌های جمع‌آوری شده برگزار کند. پس از تدقیق، مسوده‌ طرح صلح به نشست کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی ارایه می‌شود.

شورای عالی مصالحه افزوده در این طرح به صورت کلی، بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی و بنیادی شهروندان، حقوق بشر، انتخابات بر اساس اصل یک فرد یک رأی، مشارکت عادلانه و معنادار همه در نظام، پایان دایمی جنگ و خشونت در کشور و ضمانت‌های قوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تطبیق موافقت‌نامه صلح در صورت توافق تأکید شده است.

پیشتر شورای عالی مصالحه اعلام کرده بود که ۳۰ طرح در مورد صلح دریافت کرده و این طرح‌ها برای ارایه در نشست استانبول توحید می‌شود.

اشرف غنی؛ رییس جمهوری نیز تاکید دارد که جناح دولت با طرح واحد به نشست استانبول اشتراک کند.

نشست استانبول به سفارش امریکا و میزبانی سازمان ملل در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

منابع به رسانه‌ها گفته که ترکیه، امریکا و سازمان ملل توافق کرده‌اند که نشست «سرنوشت‌ساز» استانبول به تاریخ شانزدهم آپریل برگزار شود.

گزارش شده که این نشست برای ده روز ادامه خواهد یافت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی آینده سیاسی کشور به توافق برسند.

دولت افغانستان و جریان‌های سیاسی، این نشست را سرنوشت ساز می‌خوانند.

مطالب مرتبط