روند صلح؛ خلیلزاد با شهرزاد اکبر گفتگو کرد

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که به صورت مجازی با شهرزاد اکبر؛ رئیس کمیسیون حقوق بشر در مورد نگرانی‌های این کمسیون در زمینه مذاکرات صلح گفتگو کرده‌است. این در حالی است که شهرزاد اکبر پیش از این حضور کمرنگ زنان در نشست صلح استانبول را نگران‌کننده و غیر قابل قبول خوانده و گفته‌بود که به نظر می‌رسد در این نشست مشورت‌ها عمدتا از سوی رهبران مرد انجام می‌شود.blankنماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در صفحه توییترش نوشته‌است‌: «من به‌عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم برای ارتباط با فعالان جامعه مدنی و اعضای جامعه گسترده افغانستان روز گذشته با شهرزاد اکبر؛ رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر صحبت کردم تا دیدگاه و نگرانی کمیسیون حققوق بشر در زمینه گفتگوهای صلح را بشنوم.»

پیش از این رئیس کمیسیون حقوق بشر گفته‌بود که تاکنون، نه ارگ ریاست ‌جمهوری، نه رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، نه سازمان ملل، نه زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان، نه میزبان‌های نشست استانبول و نه هم طالبان، هیچ‌کدام در مورد آجندا، مکانیزم و نتیجه‌ مورد نظر این نشست به مردم افغانستان چیزی گفته‌اند.

خانم اکبر افزوده‌بود که در این نشست هیچ نقشی برای کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و قربانیان جنگ تعریف نشده و به نظر می‌رسد که «این نشست و مشورت‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، عمدتا توسط رهبران مرد انجام می‌شود. تاکنون هیچ وضاحتی در مورد نقش دو تیم وجود ندارد.»
او تاکید کرده‌بود که برگزاری نشست استانبول تنها با حضور مردان موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

گفتگو با گروه تماس جوانان برای صلح
از سوی دیگر، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که با گروه تماس جوانان برای صلح نیز به صورت آنلاین در مورد نقش فعالان جوان در گتفگوهای صلح گفتگو کرده‌است.

آقای خلیلزاد در توییترش نوشته‌است که با گروه تماس جوانان روی نقش این گروه در روند صلح و چالش‌های اجتماعی فراراه آن‌ها گفتگو کرده‌است.

گروه تماس جوانان برای صلح نیز گفته‌است که می‌خواهد از اشتراک جوانان در نشست‌های مهم در مورد افغانستان، از جمله کنفرانس استانبول اطمینان حاصل کند.

زلمی خلیل‌زاد روز گذشته وارد کابل شد و با اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری و عبدالله عبدالله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی در مورد راه‌های تسریع روند صلح قبل از نشست استانبول گفتگو کرد.

مطالب مرتبط