قانونی به دانش: یک‌بار طرح را بخوانید

یونس قانونی؛ رئیس کمیته تهیه و توحید طرح پیشنویس صلح شورای عالی مصالحه ملی با اشاره به انتقاد سرور دانش؛ معاون دوم رییس ‌جمهوری، او را به مطالعه دقیق این طرح فراخوانده و گفته‌است که آقای دانش این طرح را به درستی مطالعه نکرده است. آقای دانش از طرح صلح کمیته توحید شورای عالی مصالحه انتقاد کرده و گفته‌است که این طرح در حقیقت «تقسیم قدرت بین دو قوم» است. او همچنین طرح تشکیل نظام صدارتی را ایده یک حزب خوانده‌است.blankیونس قانونی امروز (سه شنبه ۲۴ حمل) در نشستی گفت که کمیته تهیه و توحید طرح کمیته رهبری شورای عالی مصالحه طی جلسات نفس‌گیر راه سومی را برای صلح انتخاب کرده که بر اساس این طرح، نه تسلیمی که خواسته دولت است، راه حل انتخاب شده و نه بیعت که خواسته طالبان است.

او توضیح داد که در این طرح بر انتخابات زودهنگام در مدت شش ماه تا یک‌سال و در قدرت‌ماندن رهبری کنونی دولت تاکید و گفته‌شده که طالبان و چهره‌های سیاسی زعامت کنونی را بپذیرند.

معاون دوم رییس‌ جمهوری با انتقاد از این طرح در صفحه فیسبوک خود نوشته‌است که طرح شورای عالی مصالحه قابل ارائه در هیچ نشستی نیست و در آن با طرح رییس جمهور و حکومت افغانستان، برخورد توهین‌آمیز شده‌است. اما قانونی گفت که به طرح رییس جمهور غنی اهانت نشده و اخلاقاً حرمت ریاست جمهوری را درک می‌کند.

قانونی افزود که همان یک صفحه طرح حکومت، به عنوان یک گزینه درج شده‌است و گزینه اول، طرح صلح رییس جمهور برای نشست استانبول است.

آقای قانونی همچنین گفت که در این طرح دولت انتقالی به عنوان گزینه دوم مطرح شده که به صورت واضح و روشن گفته شده‌است که حکومت مشارکتی و فراگیر که مردم افغانستان و طالبان خود در آن ببینند و راهی برای ختم جنگ باشد، تشکیل شود.

به گفته قانونی، در طرح دولت انتقالی صلح، در کنار رییس جمهور، سمت نخست‌وزیری با معاونانش نیز پیشنهاد شده‌است که طبق این طرح، معاونان شماره نداشته‌باشند.

او تأکید کرد که این طرح به هدف تأمین وحدت ملی و وحدت سیاسی توحید شده‌است.

با این حال، سرور دانش؛ معاون دوم ریاست ‌جمهوری این طرح را تقسیم قدرت بین دو قوم خوانده و گفته‌است که این طرح قابل ارائه در هیچ نشستی نیست.

او نوشته که آنچه به نام «طرح توافق‌نامه صلح» به عنوان طرح توحید شده و توسط گروه توحید نظریات شورای عالی مصالحه ارائه شده، کاستی‌ها و ضعف‌های بسیار زیادی دارد.

دانش گفته که در این طرح اصولا هیچ‌گونه توحید و انسجامی بین نظرات و طرح‌های مختلف جانب جمهوریت صورت نگرفته‌است.

او افزوده با این‌که فیصله این بود که گروه تخنیکی شورای عالی مصالحه نظرات را توحید ساخته و یک طرح واحد ارائه کند؛ اما در «این طرح برای هر دو دوره گذار و نظام آینده، چندین گزینه ارائه شده و هیچ تحلیلی هم صورت نگرفته که کدام گزینه چه مزایایی دارد و یا چه معایبی؟»

قرار است نشست استانبول تا چند روز دیگر به میزبانی سازمان ملل متحد در ترکیه برگزار شود.

شماری از سیاسیون ابراز امیدواری کرده‌اند که این نشست، ختم جنگ و آغاز صلح در افغانستان را در پی داشته‌باشد.

مطالب مرتبط