طالبان: با ادامه حضور نیروهای خارجی در هیچ نشستی شرکت نمی‌کنیم

سخنگوی طالبان اعلام کرد تا زمانی ‌که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، این گروه در هیچ نشستی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد. این در حالی است که رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که تمامی سربازان امریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج می‌شوند.blankساعاتی پس از نشر این گزارش‌، نعیم وردک؛ سخنگوی طالبان، سه‌شنبه شب (۲۴ حمل) در توییتی نوشت: «تا وقتی‌که همه نیروهای خارجی از کشور ما خارج نشوند، امارت اسلامی افغانستان در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد.»

این در حالی است که وزارت خارجه‌ ترکیه اعلام کرده‌است که نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان قرار است به تاریخ ۲۴ اپریل برگزار شود. این نشست به تاریخ ۴ ماه می پایان می‌یابد.

در اعلامیه‌ این وزارت که روز سه‌شنبه ( ۲۴ حمل) منتشر شده، آمده‌است که این نشست به میزبانی مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل و در سطح بلند و فراگیر میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان برگزار می‌شود.

پیش‌تر شماری از رسانه‌ها گزارش کرده‌بودند که امریکا، ترکیه و سازمان ملل توافق کرده‌اند که نشست استانبول در ۱۶ اپریل برگزار شود،؛ اما طالبان اعلام کردند که برای شرکت در این نشست در ۱۶ اپریل آمادگی ندارند.

خروج نیروهای امریکایی
روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده‌است که جو بایدن؛ رییس جمهور این کشور تصمیم گرفته‌است که همه سربازان امریکایی را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

این روزنامه، به نقل از منابع آگاه، گزارش داده‌است که خروج نیروهای امریکایی تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تکمیل خواهد شد.

طبق این گزارش، برنامه بایدن برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان امروز (۲۵ حمل) اعلام می‌شود.

بر اساس توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه به امضا رسید،‌ امریکا متعهد شده‌بود که تا اول ماه می تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

طالبان بارها بر عملی‌شدن این مهلت تاکید کرده‌ و در مورد حضور نیروهای خارجی پس از ماه می هشدار داده‌اند.

مطالب مرتبط