امریکا با فروش ۲۳ میلیارد دالر سلاح به امارات موافقت کرد

دولت امریکا با فروش ۲۳ میلیارد دالر سلاح به امارات موافقت کرده و گفته که در مورد جزئیات فروش با مقامات اماراتی در تماس است.blankدولت جوبایدن به کنگره این کشور اطلاع داد که به فروش بیش از ۲۳ میلیارد دالر سلاح، از جمله فروش جت‌های جنگی اف-۳۵ و پهپادهای مسلح، به امارات اقدام می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، این توافق شامل فروش ۵۰ هواپیمای جنگنده اف-۳۵، ۱۸ پهپاد و موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین است.

پس از عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل، دولت ترامپ با فروش این تسلیحات موافقت کرده بود، اما دولت جوبادن بایدن پس از روی کار آمدن برای بررسی دوباره این طرح اجرای آن را متوقف کرد.

وزارت خارجه امریکا در ماه جنوری گفت که دولت قصد دارد برنامه دولت قبلی تحت هدایت دونالد ترامپ برای فروش سلاح به کشورهای متحد را دوباره بررسی کند.

وال استریت جورنال، چاپ نیویورک، هم گزارش داد که این دستور، شامل قرارداد امریکا با کشورهای عربستان و امارات متحده عربی می‌شود.

سفارت امارات متحده عربی در امریکا در واکنش به این تصمیم بر ضرورت همکاری دو کشور تاکید کرده و گفته بود که امارات پیش‌بینی می‌کرد که این برنامه تسلیحاتی مورد بازنگری قرار گیرد.

نماینده امارات متحده عربی در امریکا گفته که در راستای تنش‌زدایی از منطقه، این کشور با دولت جو بایدن هم گفت‌وگوهای تازه و همکاری امنیتی را ادامه خواهد داد.

به گفته امارات، توافق اخیر فقط یک قرارداد نظامی نیست بلکه به امارات متحده عربی این امکان را می‌دهد که بازدارنده قوی مقابل تهاجم باشد.

برخی از نمایندگان کنگره امریکا به دلیل نقش امارات در جنگ یمن و بحران انسانی بوجود آمده در این کشور و احتمال از بین رفتن برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه با این طرح مخالف بودند. با این حال، اسرائیل بعدا اعلام کرد که با فروش سلاح به امارات مخالفتی ندارد.

در ماه دسامبر نیز، یک طرح نمایندگان کنگره برای منع فروش این تسلیحات به امارات با مخالفت جمهوری‌خواهان شکست خورد.

مطالب مرتبط