خروج نیروهای خارجی؛ نگرانی رییس مجلس از وقوع جنگ داخلی

میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که با توجه به وضعیت امنیتی کشور، شرایط برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم نیست. به گفته او خروج این نیروها در شرایط کنونی باعث بدترشدن اوضاع امنیتی و جنگ داخلی خواهد شد.blankرییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) این نهاد گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواست دیرینه مردم است؛ اما این خروج باید با توجه به مسایل امنیتی افغانستان صورت بگیرد.

آقای رحمانی افزود که خروج نیروهای خارجی در شرایطی که افغانستان در شرایط بد امنیتی قرار دارد، جنگ داخلی و تشدید ناامنی را در پی دارد.

این در حالی است که یک مقام کاخ سفید روز سه شنبه گفته که «پس از یک بررسی دقیق سیاست خارجی، رییس جمهور بایدن تصمیم گرفته‌است که نیروهای باقی‌مانده امریکایی را از افغانستان بیرون بکشد و سرانجام پس از ۲۰ سال، جنگ امریکا را در آن‌جا پایان دهد.»

به گفته او «ما قبل از اول ماه می، جمع‌آوری منظم نیروهای باقی‌مانده را آغاز خواهیم کرد و قصد داریم همه نیروهای امریکایی را قبل از بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر به خارج از کشور برسانیم.»

روزنامه واشنگتن‌پست هم گزارش داده‌ که جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته‌ که همه سربازان این کشور را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

این روزنامه، به نقل از منابع آگاه، گزارش داده‌است که خروج نیروهای امریکایی تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تکمیل خواهد شد.

طبق این گزارش، برنامه بایدن برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان امروز (۲۵ حمل) اعلام می‌شود.
روزنامه تایمز نیز گزارش داده‌است که پس از تصمیم امریکا در زمینه خروج نیروهای خارجی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی، کشور بریتانیا تصمیم به خروج نیروهای این کشور از افغانستان گرفته‌است.

این روزنامه در گزارشی که روز سه شنبه، ۲۴ حمل منتشر شد، نوشت که انگلستان برنامه‌هایی را برای تحویل کنترل آکادمی در کابل تنظیم کرده‌است؛ جایی که نیروهای بریتانیایی برای آموزش سربازان افغان به دولت کمک می‌کنند.

تایمز افزوده که حدود ۷۵۰ سرباز انگلیسی در افغانستان حضور دارند که بدون حمایت ایالات متحده به دلیل اعتماد به پایگاه‌ها و زیرساخت‌های امریکا مبارزه می‌کنند.

بر اساس توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه به امضا رسید،‌ امریکا متعهد شده‌بود که تا اول ماه می تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

طالبان بارها بر عملی‌شدن این مهلت تاکید کرده‌ و در مورد حضور نیروهای خارجی پس از ماه می هشدار داده‌اند.

در واکنش به تصمیم تازه بایدن هم طالبان اعلام کرده‌اند که با ادامه حضور نیروهای خارجی در هیچ نشستی شرکت نمی‌کنند.

مطالب مرتبط