بلنیکن: به اهداف خود در افغانستان رسیده‌ایم، اکنون وقت خروج است

آنتونی بلنیکن؛ وزیر خارجه امریکا امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) در یک نشست خبری با ینس ‌استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو در بروکسل گفت که نیروهای خارجی در افغانستان به اهداف شان رسیده و اکنون زمان خروج این نیروها است.blankاو افزود: «ما با هم به افغانستان رفتیم تا با کسانی که به ما حمله کردند مقابله کنیم و اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دوباره به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد و با هم به اهدافی که برای دستیابی به آن‌ها تعیین کرده‌ایم، رسیده‌ایم و اکنون وقت آن است که نیروهای خود را به خانه برگردانیم.»

بلینکن در عین حال علاوه کرد که امریکا به ادامه کمک‌های خود به افغانستان متعهد خواهد ماند.

در این نشسست خبری ینس استولتنبرگ اما گفت که ناتو درباره آینده حضور نیروهای خود در افغانستان با شرکای این پیمان بحث خواهد کرد.

اخیرا روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده‌ که جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته‌ که همه سربازان این کشور را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

این روزنامه، به نقل از منابع آگاه، گزارش داده‌است که خروج نیروهای امریکایی تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تکمیل خواهد شد.

طبق این گزارش، برنامه بایدن برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان امروز (۲۵ حمل) اعلام می‌شود.

پس از نشر این گزارش، خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر آلمان گزارش داد که احتمال دارد خروج نیروهای ناتو با نیروهای امریکایی انجام شود.

آنگرت کرامپ-کارنباوئر؛ وزیر دفاع آلمان گفته است: « ما همواره گفته‌ایم: با هم می‌رویم، با هم بیرون می‌شویم.»

هشدار در مورد جنگ داخلی
میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که با توجه به وضعیت امنیتی کشور، شرایط برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم نیست.

به گفته او خروج این نیروها در شرایط کنونی باعث بدترشدن اوضاع امنیتی و جنگ داخلی خواهد شد.

رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) این نهاد گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواست دیرینه مردم است؛ اما این خروج باید با توجه به مسایل امنیتی افغانستان صورت بگیرد.

آقای رحمانی افزود که خروج نیروهای خارجی در شرایطی که افغانستان در شرایط بد امنیتی قرار دارد، جنگ داخلی و تشدید ناامنی را در پی دارد.

پیش از این مقام‌های امریکایی نیز در مورد پیامد خروج نیروهای خارجی هشدار داده بودند.

چندی پیش نهادهای استخباراتی امریکا هشدار دادند که در صورت خروج نیروهای امریکایی پیش از رسیدن به توافق صلح و تقسیم قدرت میان طرف‌های درگیر، جنگجویان طالبان طی دو تا سه سال قسمت‌های زیادی از خاک افغانستان را تصرف خواهند کرد.

مطالب مرتبط