ممنوعیت‌ خدمات صحی برای زنان بدون محرم در ولسوالی کهمرد بامیان برداشته شد

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که دادخواهی این نهاد برای رفع محدودیت‌های خدمات صحی برای زنان در ولسوالی کهمرد بامیان نتیجه داده و این محدودیت‌ها رفع شده‌است.

blank

کمیسیون حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ حمل) در اعلامیه‌ای گفته‌است که پیش از این، ‌اداره محلی ولسوالی کهمرد بامیان، با انتشار ابلاغیه‌ای بی‌تاریخ، به شفاخانه‌ها دستور داد‌ه‌بود که به مشکلات صحی زنان بدون محرم رسیدگی نکنند؛ اما این محدودیت‌ها پس از گفتگو با مسئولان محلی رفع شده‌است.

اعلامیه افزوده‌است که کمیسیون حقوق بشر سه هفته پیش با فرستادن مکتوبی به والی بامیان در این زمینه داخواهی کرده‌است. به گفته این کمیسیون، وضع چنین محدودیتی دسترسی زنان این ولسوالی را به خدمات صحی محدود و حق صحت آن‌ها را نقض کرده‌است.

کمسیون حقوق بشر همچنین گفته‌است: «حکومت محلی با دادخواهی کمیسیون و آگاهی از تصمیم اداره ولسوالی کهمرد، به رفع محدودیت‌های ایجادشده دستور رسیدگی فوری داد. یافته‌های نظارتی کمیسیون نشان می‌دهد که اداره ولسوالی ابلاغیه‌ها را جمع‌آوری کرده و در نتیجه، محدودیت‌های ایجاد‌شده برای بانوان در مراکز صحی‌ رفع شده‌است.»

این کمیسیون حق دسترسی به خدمات صحی را از حقوق اساسی شهروندان عنوان کرده و گفته‌است که ایجاد هرگونه محدودیت بر شهروندان کشور‌ را خلاف قانون اساسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان می‌داند.

این در حالی است که چندی پیش ولسوال کهمرد بامیان طی نامه‌ای به مسئولان صحی دستور داده‌بود که به مشکلات صحی زنان بدون محرم رسیدگی نکنند.

این اداره هشدار داده‌بود که در صورت تخطی مراکز صحی در این زمینه، با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد.

مطالب مرتبط