غنی: در مرحله سقوط قرار نداریم، نیروهای امنیتی توانایی دفاع مستقلانه را دارند

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری می‌گوید، افغانستان در مرحله سقوط قرار ندارد و به باور او، نیروهای امنیتی، توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند.blankاو این اظهارات را شام امرزو (پنج شنبه، ۲۶ حمل) در نشستی در مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی بیان کرده است. این نشست به ابتکار حکومت آذربایجان در شهر باکو پایتخت آن کشور از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده بود.

طببق خبرنامه ارگ ریاست جمهوری، اشرف‌غنی در این نشست در خصوص روند صلح، تصمیم خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان و تاثیرات آن و همچنین همگرایی و اتصال منطقه‌ای، صحبت کرده است.

اشرف‌غنی با اشاره به تصمیم اخیر جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان تا ماه سپتامبر، گفته که «ما به این تصمیم احترام می گذاریم و در راستای انجام این روند همکاری لازم خواهیم نمود».

رییس جمهوری گفته که تصمیم بایدن باعث شد که نگرانی‌های مردم بخاطر خروج و عدم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رفع گردد.

اشرف‌غنی با اشاره بر اینکه طالبان یا صلح را بپذیرند و یا در برابر شان مبارزه ادامه می‌یابد، تصریح کرده که مردم افغانستان از ۴۲ سال بدینسو از حق مشروع شان برای دستیابی به صلح محروم مانده‌اند.

وی افزوده که یک افغانستان صلح آمیز و عاری از خشونت و جنگ، به نفع پاکستان و تمام کشورهای منطقه است.

او با بیان اینکه نقشه راه صلح بر سه ستون آتش‌بس، تامین صلح پایدار و عادلانه و برگزاری انتخابات استوار است، گفته است: «بخاطر رسیدن به صلح من حاضر هستم که قبل از پایان دورۀ ریاست جمهوری ام، انتخابات زود هنگام را برگزار نمایم».

رییس جمهور توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور یادآوری کرده و تاکید کرده که «ما در مرحله سقوط قرار نداریم، نیروهای امنیتی و دفاعی ما توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند و از چندین سال بدینسو ۹۴ در صد عملیات را به گونۀ مستقلانه انجام میدهند».

این در حالی است که همزمان با اعلام تصمیم امریکا در مورد خروج نیروهای این کشور از افغانستان در ۱۱ سپتامبر، نگرانی از سقوط دولت افغانستان و بروز جنگ داخلی مطرح می‌شود.

از جانب دیگر مقام‌های امریکایی می‌گویند، خروج این کشور مسئولانه خواهند بود و در عین حال جنگ داخلی در افغانستان را دور از احتمال می‌داند.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا که امروز به کابل آمده، در یک نشست خبری گفت که افغانستان به دهه ۹۰ بر نخواهد گشت و این کشور اکنون در قرن ۲۱ است.

مطالب مرتبط