پلان امنیتی پروژه تاپی میان افغانستان و ترکمنستان امضا شد

افغانستان و ترکمنستان، پلان امنیتی خط لوله‌ گاز تاپی «TAPI» را امضا کردند.blankاین پلان توسط عبادالله عباد؛ معاون مشاور امنیت ملی افغانستان و محمد متیرات آمانوف؛ مدیر عامل تاپی از جانب ترکمنستان، امضا شد.

شورای امنیت ملی گفته است که این پلان امنیتی از انتقال گاز ترکمنستان به جنوب آسیا، که یک پروژه بزرگ انرژی چندکشوری است، حفاظت و ثبات در منطقه را تقویت می‌کند.

از افتتاح پروژه تاپی بیش از سه سال می‌گذرد؛ اما کار عملی آن در داخل افغانستان هنوز شروع نشده‌است. آغاز کار این پروژه به سال جاری خورشیدی موکول شده است.

پروژه تاپی اوایل سال ۱۳۹۷ در خاک ترکمنستان تکمیل و کار آن عملا با حضور مقام‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در خاک افغانستان آغاز شد. این خط لوله ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز را دارد و هر چهار کشور شریک این طرح سودآور هستند.

طول مجموعی لوله گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر است و این لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. این لوله از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و ۸۱۴ کیلومتر از مجموع طول آن در خاک افغانستان کشیده می‌شود.

مطالب مرتبط